10. října 2012
PRAHA (10.10.) – Drtivá většina kandidátů na budoucí hejtmany chce vypsat tendry a na železnici postupně vpustit konkurenci, avšak teprve voliči rozhodnou, zda se v regionální železniční dopravě skutečně dočkáme konkurence. „Neboť většina kandidátů ČSSD, kteří mají šanci být zvoleni do vedení krajů, považují dlouhodobé smlouvy s Českými drahami za závazné a nechtějí od nich ustoupit,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Svaz cestujících ve veřejné dopravě oslovil ve všech krajích dohromady 109 lídrů politických stran, kteří v krajských volbách kandidují na krajského hejtmana, a položil jim pět otázek. Dosud na otázky odpovědělo 72 kandidátů, z nichž 53 voličům slibuje, že podpoří vstup konkurence v regionální železniční dopravě.
Ani kandidáti ČSSD však nejsou jednotní. Někteří se odvolávají na desetileté smlouvy, které kraje uzavřely s Českými dahami v roce 2009. Jiný postup zvolil například jihočeský hejtman Jiří Zimola, který záměr vyhlásit nabídkové řízení oznámil EU již v lednu 2012. V současné době má již připraveny zadávací podmínky pro soubor tří šumavských tratí, kde by měl vybraný dopravce zahájit provoz v prosinci 2014.
V Jihomoravském kraji je tradičně velké téma modernizace železničního uzlu Brno. Názory jednotlivých kandidátů na umístění brněnského nádraží se různí. Stavbu nového nádraží v odsunuté poloze preferuje ČSSD a ODS, pro zachování nádraží v centru jsou SPO Zemanovci a Strana zelených. Ostatní strany se vyjadřují neurčitě. „Například Věcí veřejné budou rozhodovat o poloze nádraží až na základě průzkumu mezi cestujícími, i když městské referendum již dávno prokázalo, že veřejnost upřednostňuje modernizaci nádraží v centru města,“ komentuje vyjádření lídra Věcí veřejných pro Jihomoravský kraj Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Naopak stavba vysokorychlostní železnice Praha – Brno je tématem, které všechny kandidátky na jižní Moravě spojuje. Všech šest lídrů, kteří odpověděli na naše dotazy, se shodlo, že nová rychlá železnice do Prahy je potřeba. Prosazování tohoto záměru ale nebude jednoduché. Zatímco občanští demokraté v Jihomoravském kraji stavbu vysokorychlostní železnice podporují, jejich straničtí kolegové na Vysočině jsou proti.
Názory kandidátů na vybraná regionální témata týkající se například zavádění či rozšiřování integrovaných dopravních systémů nebo obnovení pravidelného provozu na konkrétních regionálních tratí se v jednotlivých krajích lišší napříč politickým spektrem. Bude záležet na rozhodnutí voličů, kterých směrem se bude veřejná doprava v krajích dále ubírat.