27. září 2001
Rakouské ministerstvo dopravy hodlá dosáhnout vybudování
nových a rozšíření stávajících dopravních koridorů se
sousedními zeměmi. V první polovině září řekla to po setkání
s kolegy z pěti zemí kandidujících na vstup do Evropské unie
v rámci konference o středoevropské infrastruktuře
rakouská ministryně dopravy Monika Forstingerová. Zástupci
kandidátských zemí setkání uvítali, apelovali však na
urychlení výstavby koridorů.
„Z rakouské strany máme určitě co dohánět,“ řekla pak
ministryně k úrovni dopravního spojení mezi Rakouskem
a Českou republikou při zahájení regionální konference
„Linking the networks in Central Europe“, která se
v rakouském hlavním městě uskutečnila pod mottem „Pracujeme
společně – doprava spojuje“.
Všichni účastníci konference prezentovali své plány na rozvoj
infrastruktury v nejbližších letech. Shodli se na tom, že již
nyní je nezbytné velkoplošné propojení transevropských
dopravních koridorů, které bude přesahovat stávající hranice
Evropské unie. Co konkrétně na konferenci zaznělo?
Rakousko
Ministryně Monika Forstingerová požaduje co nejrychleji
vybudovat převážně dvouproudová silniční spojení
Linec-České Budějovice-Praha, Vídeň-Brno-Praha-Varšava
a Vídeň-Bratislava. Za důležitou považuje i výstavbu spojení
z Vídně do Györu a Budapešti, z Vídně do Šoproně, Budapešti
a Györu a ze Štýrského Hradce do Szombathely a Budapešti
a dále tras Štýrský Hradec-Marburg-Záhřeb/Lublaň-přístavy
u Jaderského moře a Klagenfurt/Villach-Lublaň.
„Z finančních důvodů nebude ovšem okamžitá realizace všech
projektů možná,“ poznamenala.
Česká republika
Náměstek ministra dopravy a spojů Vladimír Sokolík oznámil,
že by v blízké budoucnosti měla být zveřejněna studie
o možnostech modernizace české železniční sítě. Pokud jde
o výstavbu silnic první třídy a dálnic z Mikulova a ze Znojma
do Vídně, bude nutné zlepšit časový harmonogram mezi českou
stranou a Rakouskem, prohlásil.
Na výstavbu silnic budou použity nejen finanční prostředky ze
státního rozpočtu a z privatizace někdejších státních podniků
a nemovitostí. Česká republika hodlá realizovat i model
private-public-partnership – pilotní akcí bude výstavba úseku
severomoravské dálnice k polským hranicím.
Maďarsko
Maďarští projektanti v oblasti infrastruktury pracují často
i s deset let starými údaji, konstatoval náměstek ministra
dopravy Sándor Tombor z Budapešti. Do začátku října by podle
něj maďarská vláda chtěla předložit novou strategii výstavby
dálnic. „S uživatelským modelem, tedy se soukromým
financováním silnic nemáme žádné zkušenosti, takže v budoucnu
k němu patrně nepřikročíme,“ řekl. Poplatky za užívání
silnic budou v Maďarsku jednotné, plánuje se systém
dálničních známek. „Je těžké navzájem porovnat poplatky
road-pricing v různých zemích, protože i daňové zatížení
firem je velmi odlišné,“ poznamenal Sándor Tombor.
Polsko
Synchronizace infrastrukturních opatření s Českou republikou
a Slovenskem je pro Polsko velmi důležitá, konstatoval
náměstek ministra dopravy Andrzej Grzelakowski z Varšavy.
Vedle snah o vyrovnání časových horizontů a stavebních záměrů
má podle něj „meritorní synchronizace“ rozhodující význam.
V Polsku vládne pocit, že v současné době Evropská unie
nevěnuje dostatečnou pozornost vývoji dopravních koridorů
směrem do jihovýchodní Evropy. „Polsko je však již dnes
důležitou tranzitní zemí – a to pro skandinávské země směrem
do EU,“ zdůraznil Andrzej Grzelakowski.
Vyslovil se pro volný přístup dopravců na trh unie, a to již
v současné fázi. Pouze liberalizace může přispět k odstranění
hraničních bariér a jiných úředních překážek v oblasti
dopravy, řekl.
Slovensko
Systém poplatků „use and pay“ je pro Slovensko v současné
fázi rozvoje stejně neproveditelný jako pro Polsko. „Nechceme
vyhnat nákladní vozidla z dálnic,“ řekl slovenský ministr
dopravy Jozef Macejko. Ze 660 kilometrů dálnic v koridorech
5 a 6 bylo již zhruba 50 procent vybudováno, na další úseky
budou nutné půjčky od Evropské unie a Světové banky. Příjmy z
prodeje dálničních
známek vystačí pouze na opravy a údržbu již existující
nejdůležitější dopravní sítě, řekl Jozef Macejko a vyslovil
i jedno konkrétní přání. „Chtěli bychom ještě jeden
slovensko-rakouský hraniční přechod u Hohenau,“ řekl.
Slovinsko
Náměstek slovinského ministra dopravy Anton Sajna oznámil, že
poplatky za používání silnic se budou v budoucnu vybírat tak,
aby „řidič nemusel zastavovat“. Při výstavbě dálnic, která
bude ze šedesáti procent financována z výnosů spotřební daně
z benzínu, hodlá Slovinsko respektovat především ekologické
hledisko a ochranu životního prostředí, řekl.
(mfg)