6. prosince 2001
V listopadu představila společnost Volvo Truck Corporation v Göteborgu
již třetí generaci vozidel řad FH a FM v podobě inovovaných modelů FH12,
FM12 a FM9. Jsou výsledkem projektu, na nějž švédský výrobce vynaložil
600 miliónů €. Projekt byl zahájen v polovině roku 1997 a na jeho
realizaci se podílelo 1200 osob. Prototypy vozidel již od května
1999 procházely podrobnými testy.
Vozidlo FH12 je nejprodávanějším modelem značky Volvo. Vyrábí se od roku
1993 a v letech 1998/99 prošlo zásadní modernizací – včetně
implementace nového elektronického systému a nových kotoučových brzd.
Volvo FM12 je vyráběno od roku 1998 a Volvo FM9 představuje poslední
doplněk této výrobní řady.
Nové motory
Spolu s novými vozidly představilo Volvo i nové motory. Zcela nový
devítilitrový motor D9A je určen pro řadu FM a je nabízen s výkonem od
191 do 250 kW. Oproti svému předchůdci, motoru D10, je o 80 kilogramů
lehčí. Podle výrobce se vyznačuje i hospodárnějším provozem.
Nižší hmotnost a menší spotřebu paliva vykazuje také dvanáctilitrový
turbokompaudní motor D12 o výkonu 368 kW. Je určen pro vozidla těžké
nákladní dopravy, jejichž řidiči potřebují dosahovat vyšší průměrné
rychlosti v kopcovitém terénu. Poslední v řadě novinek je nová verze
dvanáctilitrového motoru D12D o výkonu 338 kW.
Podle výrobce je pro nové motory charakteristická spolehlivost a obecně
vysoká hospodárnost, a to jak v provozu, tak i při údržbě. Pro
ilustraci: nové motory mají v porovnání se svými předchůdci zhruba
o pětinu delší servisní intervaly; například pro motor D12 v tahači
běžné čtyřicetitunové soupravy je doporučena výměna oleje zhruba po
ujetí 80 tisíc, v případě třicetišestitunové soupravy dokonce až po
ujetí sta tisíc kilometrů.
K nižší spotřebě, nižší hmotnosti vozidla, jízdnímu komfortu a
bezpečnosti jízdy přispívá i nový automatizovaný systém řazení Volvo
I-Shift.
Lehčí šasi
Nové podvozky konstruktéři vyvíjeli s cílem zvýšit průměrnou rychlost
a užitečnou hmotnost. Výsledkem nových konstrukčních opatření je
snížení hmotnosti šasi až o 160 kilogramů.
Nová vozidla Volvo FH a FM budou nabízena v provedení tahač, podvozek nebo
vozidlo pro stavební sektor. Při výrobě podvozků Volvo využívá
modulární systém, díky němuž může postavit vozidlo zákazníkovi přímo
na míru. To ocení zejména nástavbáři, neboť si podle potřeby mohou volit
například mezi několika polohami umístění palivových nádrží nebo
baterií. Totéž se týká i elektrických, mechanických i hydraulických
rozvodů, které jsou instalovány s ohledem na montáž nástavby.
Pracoviště řidiče
K nižší spotřebě přispívá i lepší aerodynamika budky. Přestože je
na první pohled patrná změna jejího designu, ani její současný vzhled
nezapře, že je vozidlo součástí rodiny Volvo. Zatímco lepší aerodynamika
přispívá k nižší spotřebě, nové reflektory s vyšší svítivostí a
zpětná zrcátka přispívají k větší bezpečnosti.
Velký důraz byl kladen na vytvoření optimálního pracovního prostředí
řidiče. Uspořádání ovládacích a kontrolních prvků na přístrojové
desce se řídí požadavkem na jejich snadnou dosažitelnost a viditelnost, aby
se řidič nemusel za jízdy rozptylovat při jejich hledání.
Příspěvkem k lepšímu pohodlí (a tedy i omezení únavy řidiče) jsou
nová sedadla s integrovaným mikrofonem.V neposlední řadě je mezi
inovacemi třeba zmínit i velikost kabiny: kabina nového modelu Volvo FM je
o 150 milimetrů delší než kabina předchozího modelu a kabina Volvo
Globetrotter XL je vůbec největší kabinou na evropském trhu. Zlepšení
doznal také spací prostor, který je širší a vybavený pohodlnějšími
sklopnými lůžky. Kabinu tak lze snadno upravit na pracoviště i na
pohodlné místo pro odpočinek. Praktické jsou úložné prostory nad lůžkem
i nad sedadlem řidiče.
Systém ESP
Ke zvýšení bezpečnosti přispívá mimo jiné systém ESP (Elektronický
stabilizační systém – viz DN 39/01), kterým mohou být vybaveny tahače.
Systém zabraňuje hrozícímu smyku, převržení vozidla nebo zalomení
soupravy, které hrozí ať již v důsledku špatného povrchu vozovky, nebo
nepřiměřeného způsobu jízdy řidiče.
Dynafleet 2.2
Volvo současně s novými modely uvádí na trh také novou verzi systému
řízení vozového parku – Dynafleet 2.2. Systém dopravcům umožňuje
získávat aktuální informace o provozu všech svých vozidel a zároveň
přímo komunikovat s jednotlivými osádkami. Smyslem zavádění systému je
zjednodušení přenosu informací nezbytných pro řidiče i pro dispečink,
usnadnění a urychlení práce obou stran při současném snižování
nákladů.
V současné době je již Dynafleet nainstalován ve více než osmi
tisících vozidlech a využívá jej přes 400 dopravních firem v celé
Evropě.
Milan Frydryšek