Volvo

Volvo v Göteborgu představilo třetí generaci vozidel řad FH a FM

V listopadu představila společnost Volvo Truck Corporation v Göteborgu již třetí generaci vozidel řad FH a FM v podobě inovovaných modelů FH12, FM12 a FM9. Jsou výsledkem projektu, na nějž švédský výrobce vynaložil 600 miliónů €. Projekt byl zahájen v polovině roku 1997 a na jeho realizaci se podílelo 1200 osob. Prototypy vozidel již od května 1999 procházely podrobnými testy.
Vozidlo FH12 je nejprodávanějším modelem značky Volvo. Vyrábí se od roku 1993 a v letech 1998/99 prošlo zásadní modernizací – včetně implementace nového elektronického systému a nových kotoučových brzd. Volvo FM12 je vyráběno od roku 1998 a Volvo FM9 představuje poslední doplněk této výrobní řady.
Nové motory
Spolu s novými vozidly představilo Volvo i nové motory. Zcela nový devítilitrový motor D9A je určen pro řadu FM a je nabízen s výkonem od 191 do 250 kW. Oproti svému předchůdci, motoru D10, je o 80 kilogramů lehčí. Podle výrobce se vyznačuje i hospodárnějším provozem.
Nižší hmotnost a menší spotřebu paliva vykazuje také dvanáctilitrový turbokompaudní motor D12 o výkonu 368 kW. Je určen pro vozidla těžké nákladní dopravy, jejichž řidiči potřebují dosahovat vyšší průměrné rychlosti v kopcovitém terénu. Poslední v řadě novinek je nová verze dvanáctilitrového motoru D12D o výkonu 338 kW.
Podle výrobce je pro nové motory charakteristická spolehlivost a obecně vysoká hospodárnost, a to jak v provozu, tak i při údržbě. Pro ilustraci: nové motory mají v porovnání se svými předchůdci zhruba o pětinu delší servisní intervaly; například pro motor D12 v tahači běžné čtyřicetitunové soupravy je doporučena výměna oleje zhruba po ujetí 80 tisíc, v případě třicetišestitunové soupravy dokonce až po ujetí sta tisíc kilometrů.
K nižší spotřebě, nižší hmotnosti vozidla, jízdnímu komfortu a bezpečnosti jízdy přispívá i nový automatizovaný systém řazení Volvo I-Shift.
Lehčí šasi
Nové podvozky konstruktéři vyvíjeli s cílem zvýšit průměrnou rychlost a užitečnou hmotnost. Výsledkem nových konstrukčních opatření je snížení hmotnosti šasi až o 160 kilogramů.
Nová vozidla Volvo FH a FM budou nabízena v provedení tahač, podvozek nebo vozidlo pro stavební sektor. Při výrobě podvozků Volvo využívá modulární systém, díky němuž může postavit vozidlo zákazníkovi přímo na míru. To ocení zejména nástavbáři, neboť si podle potřeby mohou volit například mezi několika polohami umístění palivových nádrží nebo baterií. Totéž se týká i elektrických, mechanických i hydraulických rozvodů, které jsou instalovány s ohledem na montáž nástavby.
Pracoviště řidiče
K nižší spotřebě přispívá i lepší aerodynamika budky. Přestože je na první pohled patrná změna jejího designu, ani její současný vzhled nezapře, že je vozidlo součástí rodiny Volvo. Zatímco lepší aerodynamika přispívá k nižší spotřebě, nové reflektory s vyšší svítivostí a zpětná zrcátka přispívají k větší bezpečnosti.
Velký důraz byl kladen na vytvoření optimálního pracovního prostředí řidiče. Uspořádání ovládacích a kontrolních prvků na přístrojové desce se řídí požadavkem na jejich snadnou dosažitelnost a viditelnost, aby se řidič nemusel za jízdy rozptylovat při jejich hledání.
Příspěvkem k lepšímu pohodlí (a tedy i omezení únavy řidiče) jsou nová sedadla s integrovaným mikrofonem.V ne­poslední řadě je mezi inovacemi třeba zmínit i velikost kabiny: kabina nového modelu Volvo FM je o 150 milimetrů delší než kabina předchozího modelu a kabina Volvo Globetrotter XL je vůbec největší kabinou na evropském trhu. Zlepšení doznal také spací prostor, který je širší a vybavený pohodlnějšími sklopnými lůžky. Kabinu tak lze snadno upravit na pracoviště i na pohodlné místo pro odpočinek. Praktické jsou úložné prostory nad lůžkem i nad sedadlem řidiče.
Systém ESP
Ke zvýšení bezpečnosti přispívá mimo jiné systém ESP (Elektronický stabilizační systém – viz DN 39/01), kterým mohou být vybaveny tahače. Systém zabraňuje hrozícímu smyku, převržení vozidla nebo zalomení soupravy, které hrozí ať již v důsledku špatného povrchu vozovky, nebo nepřiměřeného způsobu jízdy řidiče.
Dynafleet 2.2
Volvo současně s novými modely uvádí na trh také novou verzi systému řízení vozového parku – Dynafleet 2.2. Systém dopravcům umožňuje získávat aktuální informace o provozu všech svých vozidel a zároveň přímo komunikovat s jednotlivými osádkami. Smyslem zavádění systému je zjednodušení přenosu informací nezbytných pro řidiče i pro dispečink, usnadnění a urychlení práce obou stran při současném snižování nákladů.
V současné době je již Dynafleet nainstalován ve více než osmi tisících vozidlech a využívá jej přes 400 dopravních firem v celé Evropě.
Milan Frydryšek 

spinner