17. července 2003
Na konci června se v Bruselu uskutečnilo jednání Výboru přidružení (VP) Evropská unie-ČR, na jehož programu byla i problematika dopravy. Dopravní části jednání předsedali vedoucí jednotky ČR při Generálním ředitelství pro rozšíření Evropské komise (DG ELARG) Ruttger Wissels, tajemník DG ELARG Stephane Ouaki a dopravní expertka DG ELARG Anja Lubenauová. Českou republiku při jednání o dopravě zastupovali ředitel odboru integrace do Evropské unie ministerstva dopravy Jan Suntych a ředitel odboru dopravní politiky, mezinárodních vztahů a životního prostředí MD Karel Steiner.
Čeští zástupci uvedli, že hodnocením připravenosti české dopravy na vstup České republiky do Evropské unie se zabývalo již dubnové zasedání podvýboru VP pro dopravu, energetiku a životní prostředí v Praze. Aktuální vývoj od konce dubna pak shrnuli do podrobné písemné informace, kterou Evropské komisi předali v předstihu před jednáním Výboru přidružení. Současně výbor informovali o výsledcích inspekčních návštěv – tzv. Peer Reviews – k železniční a k silniční dopravě, které se v Praze uskutečnily v první polovině června.
Železniční doprava: ČR je připravena bezchybně
Peer Review k železniční dopravě hostila Praha na počátku června; ve skupině, kterou vedl Andrew Burgess z Velké Británie, byli také zástupci Francie a Švédska a dva představitelé Generálního ředitelství dopravy a energetiky Evropské komise. Za českou stranu se jednání vedle zástupců ministerstva dopravy zúčastnili představitelé akciové společnosti České dráhy, státní organizace Správa železniční dopravní cesty, Drážního úřadu, Drážní inspekce a zástupci soukromých operátorů. Účastníci jednání podrobně prodiskutovali problematiku „železničních balíčků“, interoperability,stavu infrastruktury, administrativních a institucionálních kapacit, přístupu na český trh železniční dopravy a s tím spjatých finančních otázek a zajištění dopravní obslužnosti. V průběhu konzultace zástupci členských států Evropské unie potvrdili, že česká železniční doprava je na vstup připravena bezchybně. Česká delegace v této souvislosti v Bruselu poděkovala Evropské komisi za to, že při Peer Review byla možná podrobná konzultace ohledně souladu návrhu české novely zákona o dráhách s novým acquis communautaire, zvláště s požadavky směrnic tzv. železničních balíčků.
Silniční doprava: realistické hodnocení
Peer Review k silniční dopravě se v Praze konalo o týden později: vedoucího týmu Petera Hearna z Velké Británie doprovázeli odborníci z Rakouska, Dánska, Lucemburska, Švédska a zástupce DG TREN. Za českou stranu se jednání zúčastnili zástupci čtyř odborů ministerstva dopravy, Policie ČR a Centra služeb pro silniční dopravu. Peer Review byla zaměřena zejména na kontroly technického stavu a měření emisí škodlivin silničních vozidel (její součástí byla i praktická ukázka dvou kontrolních a měřicích stanic – STK i ME), silniční kontroly těžkých nákladních vozidel (včetně praktické účasti na kontrole s využitím mobilní jednotky), autoškolství a vystavování řidičských průkazů (součástí programu byla návštěva regionálního dopravního úřadu), problematiku dopravy nebezpečných věcí, udílení licencí pro silniční dopravce, sociální legislativu a kontrolu dodržování dob jízdy a bezpečnostních přestávek řidičů.
Předběžné hodnocení průběhu Peer Review k silniční dopravě bylo podle českých zástupců realistic-ké; tým Evropské unie uznal, že ČR urychleně řeší problémy vzniklé jednak převodem kompetencí z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy, jednak změnou správního uspořádání. Vyjádřil rovněž uspokojení nad tím, že poskytnuté informace (písemné i ústní) dostatečně podrobně popisují stav české dopravy.
Konečné hodnocení inspekčních návštěv však přinesou až jejich oficiální kontrolní zprávy, které by měly být zpracovány v nejbližší době.
(js)