Polemika

Vymýšlení bubáků páteční zákaz neospravedlní

Magistr Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí se v Dopravních novinách 40/08 pokusil vyvrátit výhrady, které má ČESMAD Bohemia

k zavedení celoročního pátečního zákazu jízdy vozidel nad 7,5 tuny, a rozptýlit tak obavy sektoru silniční dopravy a celého průmyslu, že se náš stát žene do slepé uličky, která je tabu pro zbytek Evropy a vážně nás hospodářsky poškodí. Obavy samozřejmě nerozptýlil, neboť celá jeho argumentace je v duchu filozofie jeho sekčního šéfa Martina Bursíka: Kamiony nás dovezou do Sněmovny. A když už se jednou potvrdilo, že označit vybranou a neoblíbenou menšinu (v tomto případě silniční nákladní dopravu) za škůdce národa a pak ji exemplárně potrestat přináší politické body, proč v tom nepokračovat.

První nepodloženou záminkou se stala vysoká nehodovost vozidel nad 7,5 tuny. Když čísla selhala a ukázalo se, že v navrhovanou dobu zákazů tato vozidla způsobila na všech dálnicích a silnicích 1. třídy za minulý rok celých 81 nehod, což z celkové nehodovosti 182 736 nehod opravdu není mnoho, začalo se operovat s jakýmsi démonickým strachem z velkých vozidel. Ten má údajně za následek mnoho nehod, které nejenže ani nákladní vozidla nezavinila, ale nefigurují v nich ani jako účastníci. Prostě si jenom zastraší a pryč. S čísly je zkrátka nuda, imaginace je zábavnější. Tato argumentace je zhruba na úrovni žáků základní školy a tím je v žádném případě nechci urazit, nebo našich dřívějších aparátčíků, kteří nám vyhrožovali, že vrazi z Wall Streetu ohrožují světový mír.

Jsme Evropané, nikoliv spolek chatařů

Dalším, poněkud komičtějším fantomem je české chatařské specifikum. Nikdo ho sice neviděl (podle průzkumu LN tráví víkend na chalupě 7,7 % lidí), ale stává se z něj nejsilnější argument, a to i proti harmonizaci zákazů se sousední zemí proslulou největší restrikcí kamionů – Rakouskem. Ani tam samozřejmě páteční zákaz nemají. Ano, v páteční odpoledne je skutečně o 15 % zvýšená hustota dopravy, ale v které zemi nikoli? Navíc celý problém s páteční zvýšenou intenzitou dopravy je hlavní město a jeho okolí a návrat mimopražských zaměstnanců do jejich domovů. Jsou snad řidiči kamionů vracející se ke svým rodinám občany nějaké druhé kategorie?

I v případě nedostatku parkovacích ploch spoléhá Mgr. Jakub Kašpar raději na kouzla a věří, že pouhým máchnutím štětce, jak navrhuje ČVUT, se počet míst zdvojnásobí z jednoho tisíce na dva. Naši námitku, že ani dva tisíce parkovacích míst pro 14 tisíc vozidel jedoucích po dálnicích (podle údajů z mýtných bran) nevystačí, odbyl bonmotem, že mícháme hrušky s jabkama. Možné to je, ale i kdybychom parkovací místa vzali za hrušky a kamiony za jablka, stále mi to vychází sedm jablek na jednu hrušku. Třeba je to takhle srozumitelnější. Navíc si pan Kašpar jaksi nevšiml, že studie ČVUT porovnávala jen stávající počet parkovacích míst s aktuální obsazeností parkoviště, ale již nebrala v úvahu stovky projíždějících kamionů, které by bylo v případě pátečního zákazu jízdy také třeba odstavit.

Klíčem k celému pátečnímu nesmyslu je, že MŽP si nechalo agenturou STEM vypracovat průzkum, ve kterém 84 % respondentů požaduje páteční zákaz. Nehledě na to, že v tomtéž průzkumu se můžeme dočíst, že nadpoloviční většina respondentů je pro zachování dosavadního stavu, je velmi smutné, aby tak závažná politická rozhodnutí byla přijímána na základě průzkumů veřejného mínění a ne po střetu odborných argumentů.

Mezi ně totiž rozhodně nemůžeme počítat, že „je smysluplné otupit páteční odpolední špičku omezením vozidel, jejichž jízda v této době není nezbytně nutná“ (rozuměj vozidel nákladních). Pod vlivem takto odborných argumentů navrhuji otupit špičku omezením vozidel červených, neboť sám vlastním béžové.

Martin Felix,tiskový mluvčí SdruženíČESMAD Bohemia

spinner