ADSSF

„Výrazný nárůst vstupů povede ke zdražení veřejné dopravy“

Zdražování se po Novém roce nevyhne ani veřejné linkové dopravě. Hlouběji do kapsy budou muset lidé sáhnout při cestování autobusy na regionálních linkách i MHD v mnoha krajích České republiky. Zvýšení cen jízdného dopravci avizovali i na zasedání valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) na konci listopadu v Rožnově pod Radhoštěm.

Důvodem pro zdražení jízdného od ledna příštího roku je vedle zvýšení DPH z pěti na devět procent zejména výrazný nárůst cen nafty a dalších vstupů, které dále prohloubí ztrátovost dopravy v závazku veřejné služby. Z dosavadních jednání dopravců s kraji či městy o smlouvách na rok 2008 přitom vyplývá, že ve většině případů mohou počítat pouze s minimálním navýšením dotací, které zvýšené náklady nepokryjí. Mnohé z nich proto připravují zvýšení jízdného v autobusové dopravě ve výši, kterou jim umožní horní hranice věcně usměrňované ceny stanovené ministerstvem financí pro příští rok.

Svazy volají po zákoně o veřejné dopravě

Jak na jednání valné hromady ADSSF zdůraznil prezident asociace Jaroslav Hanák, při zajišťování dopravní obslužnosti je vedle neodpovídajícího finančního pokrytí velkým problémem také nedostatečná legislativa. Podnikatelské dopravní svazy a uskupení dlouhodobě volají po přijetí komplexního zákona o veřejné dopravě. Jeho věcný záměr již sice Ministerstvo dopravy ČR zpracovalo, v současné době ovšem zvažuje i variantu, že jej nahradí deklarací o povinnosti plnit novelizované Nařízení Evropského parlamentu a rady č. 1191, o službách v oblasti veřejné železniční a silniční osobní dopravy doplněnou o novely příslušných zákonů č. 111 a 266.

„Osobně se domnívám, a mohu to říci i za Svaz dopravy, ADSSF a ostatní rozhodující podnikatelská uskupení, že zákon o veřejné dopravě se stanovením standardů a finančních podmínek je potřebný. Potvrzuje to nedávná kauza Ústeckého kraje i nerovné podmínky mezi jednotlivými kraji. Proto zpracování a schválení této zákonné normy zů-stává spolu s větší podporou rozvoje dopravní infrastruktury včetně PPP projektů a výstavby veřejných logistických center naším prioritním požadavkem,“ uvedl Jaroslav Hanák. Těmto třem tématům bude věnován i Den dopravy, který Svaz dopravy ČR připravuje na 28. února 2008, dodal.

Problematika dotací

Součástí programu valné hromady byla dále informace zástupců ministerstva dopravy o čerpání dotací v rámci Programu podpory obnovy vozidel MHD a veřejné linkové autobusové dopravy, na který byly letos vyčleněny finanční prostředky v celkové výši 340 500 000 Kč, navýšené posléze o dalších 10 700 000 Kč. K 23. listopadu bylo z podprogramu Veřejná linková autobusová doprava přiděleno na dotacích 134 582 000 Kč (tedy 77 % z celkového objemu) a nakoupeno 203 autobusů (z toho sedm nízkopodlažních a osm s plynovým pohonem), u podprogramu MHD pak činilo čerpání 118 124 000 Kč (tedy 67 % z celkového objemu) při nakoupení dvou nízkopodlažních tramvají, čtyř nízkopodlažních trolejbusů a 30 nízkopodlažních autobusů (z toho 12 s plynovým pohonem). Poměrně vysoké zůstatky na dotačních fondech byly způsobeny problémy při dodávkách dopravní techniky od výrobců – i proto byl termín posledního čerpání dotací posunut na polovinu prosince.

V bodě věnovaném nákladní dopravě se valná hromada ADSSF mimo jiné připojila k odmítavé reakci Sdružení ČESMAD BOHEMIA na rozšíření zákazu jízd kamionů.

Jarmila Chromá

spinner