20. prosince 2007
Zdražování se po Novém roce nevyhne ani veřejné linkové dopravě. Hlouběji do kapsy budou muset lidé sáhnout při cestování autobusy na regionálních linkách i MHD v mnoha krajích České republiky. Zvýšení cen jízdného dopravci avizovali i na zasedání valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) na konci listopadu v Rožnově pod Radhoštěm.
Důvodem pro zdražení jízdného od ledna příštího roku je vedle zvýšení DPH z pěti na devět procent zejména výrazný nárůst cen nafty a dalších vstupů, které dále prohloubí ztrátovost dopravy v závazku veřejné služby. Z dosavadních jednání dopravců s kraji či městy o smlouvách na rok 2008 přitom vyplývá, že ve většině případů mohou počítat pouze s minimálním navýšením dotací, které zvýšené náklady nepokryjí. Mnohé z nich proto připravují zvýšení jízdného v autobusové dopravě ve výši, kterou jim umožní horní hranice věcně usměrňované ceny stanovené ministerstvem financí pro příští rok.
Svazy volají po zákoně o veřejné dopravě
Jak na jednání valné hromady ADSSF zdůraznil prezident asociace Jaroslav Hanák, při zajišťování dopravní obslužnosti je vedle neodpovídajícího finančního pokrytí velkým problémem také nedostatečná legislativa. Podnikatelské dopravní svazy a uskupení dlouhodobě volají po přijetí komplexního zákona o veřejné dopravě. Jeho věcný záměr již sice Ministerstvo dopravy ČR zpracovalo, v současné době ovšem zvažuje i variantu, že jej nahradí deklarací o povinnosti plnit novelizované Nařízení Evropského parlamentu a rady č. 1191, o službách v oblasti veřejné železniční a silniční osobní dopravy doplněnou o novely příslušných zákonů č. 111 a 266.
„Osobně se domnívám, a mohu to říci i za Svaz dopravy, ADSSF a ostatní rozhodující podnikatelská uskupení, že zákon o veřejné dopravě se stanovením standardů a finančních podmínek je potřebný. Potvrzuje to nedávná kauza Ústeckého kraje i nerovné podmínky mezi jednotlivými kraji. Proto zpracování a schválení této zákonné normy zů-stává spolu s větší podporou rozvoje dopravní infrastruktury včetně PPP projektů a výstavby veřejných logistických center naším prioritním požadavkem,“ uvedl Jaroslav Hanák. Těmto třem tématům bude věnován i Den dopravy, který Svaz dopravy ČR připravuje na 28. února 2008, dodal.
Problematika dotací
Součástí programu valné hromady byla dále informace zástupců ministerstva dopravy o čerpání dotací v rámci Programu podpory obnovy vozidel MHD a veřejné linkové autobusové dopravy, na který byly letos vyčleněny finanční prostředky v celkové výši 340 500 000 Kč, navýšené posléze o dalších 10 700 000 Kč. K 23. listopadu bylo z podprogramu Veřejná linková autobusová doprava přiděleno na dotacích 134 582 000 Kč (tedy 77 % z celkového objemu) a nakoupeno 203 autobusů (z toho sedm nízkopodlažních a osm s plynovým pohonem), u podprogramu MHD pak činilo čerpání 118 124 000 Kč (tedy 67 % z celkového objemu) při nakoupení dvou nízkopodlažních tramvají, čtyř nízkopodlažních trolejbusů a 30 nízkopodlažních autobusů (z toho 12 s plynovým pohonem). Poměrně vysoké zůstatky na dotačních fondech byly způsobeny problémy při dodávkách dopravní techniky od výrobců – i proto byl termín posledního čerpání dotací posunut na polovinu prosince.
V bodě věnovaném nákladní dopravě se valná hromada ADSSF mimo jiné připojila k odmítavé reakci Sdružení ČESMAD BOHEMIA na rozšíření zákazu jízd kamionů.
Jarmila Chromá