PŘEDPISY PRO NEBEZPEČNÉ VĚCI SE HARMONIZUJÍ JIŽ PADESÁT LET

VZOROVÉ PŘEDPISY OSN

Již padesát let přispívají Doporučení OSN, která jsou v současnosti Vzorovými předpisy OSN pro ADR, RID, ADNR, IMDG-Code a ICAO-TI, k harmonizaci předpisů pro přepravy nebezpečných věcí v celosvětovém měřítku. Rozvoj obchodu po ukončení druhé světové války se nevyhnul ani obchodování s nebezpečnými věcmi. Vzhledem k tomu, že pro přepravu těchto komodit existovaly v jednotlivých zemích různé předpisy, se ovšem již brzy začaly objevovat značné problémy. Nezřídka se například stávalo to, že nebezpečné věci musely být na hranicích nejdříve překlasifikovány či přebaleny, než mohla jejich doprava pokračovat. Stále naléhavěji se ukazovalo, že bude nutné vytvořit podmínky, které budou platit na celém světě a pro všechny druhy dopravy. Tohoto úkolu se v roce 1954 ujala Organizace spojených národů (OSN). Dala si za cíl prostřednictvím expertů vytvořit celosvětově platná doporučení, díky nimž budou přepravní předpisy všech nositelů dopravy vzájemně kompatibilní, což usnadní a umožní plynulou mezinárodní přepravu nebezpečných věcí a současně zvýší její bezpečnost. Vytvořila pracovní skupinu složenou ze třinácti expertů a zástupců mezinárodních organizací. Skupina se sešla dvakrát – v letech 1954 a 1956. Jen tato dvě setkání stačila k tomu, aby vznikla první Doporučení OSN, která vytvořila základ pro následný kontinuální proces harmonizace předpisů pro přepravu nebezpečných věcí v celosvětovém měřítku. První doporučení byla stručná První Doporučení OSN měla rozsah 62 stran (z nichž jen předmluva zabírala osm) a obsahovala: 1. Rozdělení nebezpečných věcí do devíti tříd nebezpečnosti (byly označeny arabskými číslicemi, což bylo v protikladu k tehdejšímu evropskému systému, který používal římské číslice s malými písmeny, například Iva pro jedovaté/toxické látky); 2. Vyobrazení bezpečnostních značek (v podstatě platí dosud); 3. Seznam nebezpečných věcí (byl řazen podle tříd a ve třídách pak podle anglické abecedy) a 4. Vzor přepravního dokladu. První Doporučení OSN byla kompromisem mezi praxí v Evropě a Americe. Zámořský vliv byl patrný například u bodu vzplanutí, jehož hodnoty byly udávány ve stupních Fahrenheita, takže například pro třídu 3 bylo uvedeno 41 oF, což je 60,5 oC. Doporučení se postupně rozšiřovala Doporučení OSN v počátcích neobsahovala předpisy pro obaly. Touto problematikou se experti začali zabývat až v roce 1962, kdy se začaly tvořit předpisy pro zkoušky obalů a cisternových kontejnerů. Při této příležitosti vznikl i tzv. systém obalových skupin – I, II a III, který dodnes slouží k určení stupně nebezpečnosti jednotlivých látek. O rok později experti zaměřili pozornost také na strukturu, kterou by doporučení měla mít. Přestože se shodli na tom, že výchozím modelem by měly být předpisy pro leteckou přepravu (IATA), teprve až 11. vydání z roku 1997 převzalo – v rámci restrukturalizace předpisů – strukturu IATA. Třída 7 (radioaktivní látky) byla dlouho volná. Vydáním příslušných předpisů byla pověřena Mezinárodní organizace pro atomovou energii ve Vídni (IAEA). Předpisy pro přepravu radioaktivních látek se v Doporučeních OSN objevily poprvé až v roce 1997. V současnosti jsou Doporučení OSN Vzorovými předpisy OSN pro řády ADR, RID, ADNR, IMDG-Code a ICAO-TI. V platnosti je již 14. vydání Vzorových předpisů OSN z roku 2005 a 4. vydání Příručky zkoušek a kritérií. Oproti původním 62 stranám se během let Vzorové předpisy rozrostly na 348 stran. Práce na 15. vydání Vzorových předpisů budou ukončeny letos a předpisy budou vydány v roce 2007. Novinky v nich obsažené ovlivní od roku 2009 předpisy platné pro všechny druhy dopravy. Stanislav Hájek, bezpečnostní poradce ČD pro RID
(Vzorové předpisy lze získat na adrese: Publications des Nations Unies, Section des Ventes et Commercialisation, Bureau E-4, CH-1211 Geneve 10, Suisse)

spinner