16. října 2008
Za stávající krizi v silniční dopravě může nejen vysoká cena nafty, nezodpovědně silná koruna k euru a celosvětová ekonomická situace, ale také nefungující státní dozor v České republice a sami autodopravci. Minulý týden to na podzimním zasedání Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) v Chrudimi prohlásil její prezident a prezident Svazu dopravy ČR Ing. Jaroslav Hanák.
„Nemůžeme nikterak zastírat, že za současnou krizi v silniční dopravě si můžeme i sami – tím, že jsme nebyli schopni adekvátně reagovat na nekalou soutěž a dumpingové ceny. A v ještě větší míře zodpovědnost za tento stav padá na nefungující státní dozor. Základem nekalé soutěže a dumpingových cen jsou především podvody související s nedodržováním zákonů o mzdách, tuzemském stravném a zahraničních dietách a porušování zákonů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hlavně délek řízení. Není žádným tajemstvím, že kontrolní orgány zásadně nechodí k živnostníkům, kteří jsou prý ,základem naší ekonomiky‘, ale všímají si jen větších firem,“ řekl Jaroslav Hanák. Zároveň však upozornil, že tento pohled nelze paušalizovat na všechny živnostníky a na straně druhé nevidět stejné chování u některých středních a velkých firem, zpravidla zahraničních filiálek, které si tyto nezákonné postupy dovolí pouze na dopravním trhu v České republice. „Doma by si takové porušování zákonů, vzhledem k přísnosti a tvrdosti kontrolního systému, nikdy nedovolily,“ upozornil Jaroslav Hanák.
Vyjednávací pozice dopravců
V polovině října byla vyjednávací pozice dopravců již poněkud jiná než v červenci, kdy krize v silniční dopravě podle Jaroslava Hanáka vrcholila a v Praze se konalo krizové zasedání dopravců. „Premiér Mirek Topolánek jako bývalý podnikatel nyní mimo jiné tvrdí, že některé údaje, které jsme v první polovině letošního roku předkládali, už neplatí. Ano, i nám je jasné, že když klesá ekonomika (a to s velkými dopady na automobilový průmysl), zároveň se radikálně snižuje poptávka po ropě a musí také klesat doprava, a především ta rozhodující, tedy doprava silniční. Přesto pokládáme všechny naše požadavky nadále za oprávněné a jejich prosazení za přínosné pro celou ekonomiku,“ uvedl Jaroslav Hanák.
Páteční zákaz jízdy kamionů
„Páteční zákazy jízd jsou velice složitá kauza. Strana zelených a její předseda Martin Bursík na svém návrhu nadále neústupně dogmaticky trvají. Naše stanovisko je, že pokud už někdo chce určitou regulaci nákladní, a především tranzitní dopravy, může k tomu použít účinné finanční nástroje – zjednodušeně řečeno někde zvýšit finanční zatížení, jinde ho naopak snížit nebo použít jiná technická a technologická opatření (jako jsou například zákazy předjíždění, umožnění dojezdu do sídla firmy či místa vykládky a podobně),“ uvedl Jaroslav Hanák.
Tento týden Jaroslav Hanák také ostře zareagoval na nedělní debatu Martina Bursíka s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem v České televizi.
„V nedělní debatě při tématu ,zákaz jízd‘ pan předseda Martin Bursík pokračoval ve svých demagogických a nepodložených vyjádřeních a útocích na Sdružení ČESMAD Bohemia. Je více než zřejmé, že není schopen vnímat pravdu a vést solidní dialog, a je proto nezbytné mobilizovat proti jeho extremismu v poslanecké sněmovně všechny síly u poslanců všech politických stran, vyjma Strany zelených, kteří chtějí slyšet pravdu o dopadech zákazů na českou ekonomiku, a zvláště na automobilový průmysl upadající do krize, stejně jako o páteční nehodovosti a jen nepatrných procentech, jimiž se na ní podílejí kamiony. Stejně tak je třeba objektivně je informovat o neexistenci dostatečného počtu parkovacích ploch a hrozící mezinárodní ostudě, neboť ostatní sousední země takovýto extremismus neuplatňují a heslo ,Evropa bez bariér‘ by pak bylo od české strany výsměchem. A stejně tak je třeba informovat je o nesolidnosti k sociálnímu zázemí a nerespektování pracovních dob profesionálních řidičů.
Myslím však, že závěrečná slova pana předsedy Jiřího Paroubka o některých uvedených problémech dávají šanci zabránit tomuto extremismu a eliminovat politickou kartu, která předsedovi Martinu Bursíkovi pomohla i v jeho politické straně,“ řekl Jaroslav Hanák.
Profesionální nafta
Profesní nafta již existuje v Polsku i v dalších zemích a podle Jaroslava Hanáka je požadavek na její zavedení i v České republice naprosto legitimní. „Problém je však v tom, že tamní vlády si na rozdíl od české její zavedení dokázaly ošetřit již při vstupu do EU a mají nyní jinou základnu pro výpočet její ceny,“ dodal.
Neznámý termín přijetí evropské měny
„Nevyhlášení data přijetí jednotné evropské měny podle mě představuje ještě mnohem závažnější problém než páteční zákaz jízd nákladních vozidel. Podle mého názoru za tuto situaci nejvíce může prezident Václav Klaus, který svými pesimistickými názory na EU stále ovlivňuje velkou část poslanců a členů vlády za ODS. Jeho makroekonomické poučky jsou sice možná použitelné pro psaní jeho knih, ale nikoli pro podnikatele v praxi, navíc v období světové finanční krize a očekávaného poklesu národní ekonomiky. Dokonce i Česká národní banka již hodně změnila názor – také jejím představitelům je jasné, že stanovení termínu přijetí eura je důležité. Důkazem proti spekulativním útokům na českou měnu a současnou krizi je postupné snižování úrokových sazeb,“ řekl Jaroslav Hanák.
„I v tomto ohledu je nyní Česká republika ve svém regionu raritou.
Ostatní nové členské země – Polsko, Slovensko, Maďarsko – již datum přijetí eura znají. Postup české vlády je o to víc nepochopitelný, že Česká republika na rozdíl od Polska a Maďarska všechna hlavní kritéria pro přijetí evropské měny hravě plní,“ zdůraznil Jaroslav Hanák.
„Nevyhlášení data zavedení jednotné evropské měny je skutečně tragédií, a proto jsme se s nejvýznamnějšími podnikateli v zemi již dohodli na společném postupu, jak daný stav změnit. Zůstávám tedy optimistou a chci věřit, že v závěru roku tento důležitý termín oznámí i Česká republika. Nyní jde již opravdu pouze o politickou odvahu představitelů rozhodující vládní strany,“ dodal Jaroslav Hanák.
Slevy na mýtném
„Troufám si říci, že poskytování množstevních slev na elektronickém mýtném v České republice (viz DN 39/08) je již dojednáno. Ale rozhodně to neznamená, že by vláda autodopravcům dala něco mimořádného. Poskytování množstevních slev na mýtném je normální ekonomický nástroj, který je v Evropě běžné používán,“ řekl Jaroslav Hanák.
(lan)