Program Marco Polo II

Žádosti o podporu bude možné podávat do konce dubna

V nejbližší době vyjde v Úředním věstníku Evropského společenství oznámení a následně bude na webových stránkách Evropské komise zveřejněn celý text „Výzvy k předkládání návrhů na akce k převodu na jiný druh dopravy, zprostředkující akce, mořské dálnice, akce k zamezení dopravy a všeobecné vzdělávací akce v rámci druhého programu Marco Polo“. Předpokládá se, že konečný termín pro podání žádostí o finanční podporu v rámci Výzvy 2009 bude stanoven již na konec dubna.

Vybrané projekty by měly být známy po konečném vyhodnocení na konci roku. Rozpočet programu počítá pro Výzvu 2009 s částkou 62 milionů €, tedy o čtyři miliony vyšší než loni.

Program Marco Polo II je přímým pokračováním programu Marco Polo I (v letech 2003 až 2006). Jeho právním podkladem je „Nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 24. října 2006, kterým se zavádí druhý program Marco Polo pro poskytování finanční pomoci Společenství za účelem zlepšení vlivu systému nákladní dopravy na životní prostředí a kterým se zrušuje Nařízení (ES) č. 1382/2003“. Hlavním cílem programu je dosáhnout omezení podstatné části očekávaného nárůstu mezinárodní silniční dopravy převodem na železniční a vnitrozemskou vodní dopravu, pobřežní plavbu nebo kombinaci druhů dopravy s minimální délkou silničních úseků. Podpora v rámci programu je možná pro mezinárodní projekty týkající se mezinárodních přeprav.

Loni nebyly prostředky programu vyčerpány

V rámci Výzvy 2008 bylo hodnoceno celkem 46 žádostí. Úspěšných, tedy těch, které splnily potřebná kritéria programu, bylo celkem 31. Dva projekty bylo ovšem doporučeno sloučit a jeden žadatel svou žádost později stáhl, takže nakonec bylo schváleno jen 29 projektů. Z nich 26 se týká převodu na jiný druh dopravy (modal shift), jeden akce zprostředkující (katalytické) a dva akce všeobecně vzdělávací. Ani v jedné ze žádostí nefiguruje žádný český subjekt, ať již jako hlavní nebo vedlejší partner.

Požadovaná výše podpory pro projekty schválené v rámci Výzvy 2008 – zhruba 38 milionů € – je o více než 20 milionů nižší než schválený rozpočet. Proto také nejsou k dispozici žádné rezervní projekty. Počet podaných žádostí i výše požadované podpory dokumentuje podstatně nižší zájem o program, než Evropská komise očekávala. Žádosti na některé typy akcí se vůbec neobjevily a rozhodující podíl (kolem 90 procent) mají nadále akce převodu na jiný druh dopravy. To jsou i důvody, které by měly vést k úpravám programu Marco Polo II, aby byl v budoucnu pro žadatele atraktivnější.

Určité úpravy v tomto směru by měla přinést již Výzva 2009. Další návrhy na zlepšení programu však vyžadují změnu Nařízení (ES) č. 1382/2006, která by se měla projednávat až v průběhu roku. Návrhy Evropské komise zatím nejsou známé, měly by vycházet z vyhodnocení dotazníku z konce května loňského roku.

Vyhodnocení a výběr nejlepších akcí byly svěřeny Výkonné agentuře Evropské komise pro hospodářskou soutěž a inovaceEACI. Při jejich hodnocení agentura vychází z kritérií, která odpovídají základním cílům programu. Jedná se o:

z příspěvek k ochraně životního prostředí,

z převod očekávaného nárůstu nákladní dopravy po silnici na námořní příbřežní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty nebo na kombinovanou dopravu,

z přínos k zavedení efektivního a trvalého přepravního systému,

z zvýšení intermodality.

Žádost se podává přímo do Bruselu

Marco Polo je program Evropských společenství, a žadatelé proto podávají své návrhy – žádosti o finanční podporu – přímo Evropské komisi do Bruselu, bez prostřednictví příslušných ministerstev. Zástupci příslušných ministerstev působí jako národní informátoři a případně koordinátoři určitých mezinárodních projektů splňujících cíle dopravní politiky. Kontaktní osobou na českém ministerstvu dopravy je Ing. Ivan Novák, CSc. (tel.: 225 131 043).

Protože příprava žádostí zabere delší dobu, je vhodné, aby potenciální žadatelé měli dostatek informací a mohli svou žádost připravovat v předstihu. Při přípravě žádosti mohou proto vycházet ze znění Výzvy 2008. Obsah a text Výzvy 2009 se prakticky nemění a podmínky zůstávají stejné. Jediné dvě podstatné změny představuje zvýšení podpory o 100 procent (na 2 € / 500 tkm) a výrazné snížení prahové hranice na 25 milionů tkm u akcí převodu na jiný druh dopravy, ale pouze při užití vnitrozemské vodní dopravy.

Oficiální znění Výzvy 2008 včetně všech příloh a formulářů (v angličtině) je zveřejněno na webových stránkách Evropské komise http://ec.europa.eu/…index_en.htm. Pracovní překlad Výzvy 2008 je zveřejněn na webových stránkách ministerstva dopravy http://www.mdcr.cz/…aznidoprava/

kombinovanadoprava. Na stejných webových stránkách bude zaměněn za oficiální znění výzvy 2009, respektive za její pracovní překlad.

Další informace a podrobnosti mohou zájemci získat na informačním dnu pro potenciální žadatele, který pořádá Evropská komise

4. února v Bruselu. Informace o akci jsou zveřejněny na webové stránce http://ec.europa.eu/…infod_en.htm, kde se mohou zájemci k účasti také rovnou zaregistrovat.

Praktický dopad podporovaných projektů z předchozích výzev na území České republiky, konkrétně odlehčení české silniční sítě, je dosud mizivý. Přes české území zatím vede málo tras vybraných projektů. Lze jen doufat, že program Marco Polo II po úpravách najde větší uplatnění nejen v České republice, ale i v ostat-ních zemích střední a východní Evropy.

Ing. Ivan Novák, CSc.,Ministerstvo dopravy

Podmínky PŘI POSKYTNUTÍ PODPORY Z PROGRAMU mARCO pOLO

l v souladu s obchodním plánem se musí dopravně-přepravní služby nabízet po celou dobu poskytování podpory

l nové služby musí převzít zátěž ze silniční dopravy, nikoliv od jiných dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí

l služba může nabízet změny v celém spektru nákladní přepravy, musí se ovšem týkat mezinárodní přepravy

l všude, kde je to možné, se musí nabízené služby držet původního zadání akce (projektu) tak, aby bylo dosaženo maximální nákladové efektivnosti

l příjemce podpory musí prokázat přínosy převodu výkonů ze silnice; v případě, že akce (projekt) nedosáhne plánovaných cílů, je příjemce povinen podporu vrátit

PĚT TYPŮ AKCÍ PROGRAMU mARCO pOLO ii

Akce k převodu na jiný druh dopravy (modal shift) jsou zaměřeny na převod části přepravovaného zboží po silnici, respektive určitých silničních trasách, na pobřežní námořní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty.

Akce zprostředkující jsou zaměřeny na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek trhu na evropském trhu nákladní přepravy.

Akce všeobecně vzdělávací jsou zaměřeny na rozšiřování inovačních know-how, zlepšení spolupráce a optimalizace procesů v řetězci nákladní přepravy a logistiky.

Akce mořské dálnice jsou zaměřeny na projekty pobřežní námořní plavby. Jejich cílem je z geografického hlediska přemístit silniční dopravu z kontinentu na moře, neboť většina států Evropské unie je obklopena mořem. To souvisí se zařazením „mořských dálnic“ do transevropské dopravní sítě. (Akce je prakticky obdobná akci k převodu na jiný druh dopravy, ale vnitrozemských států se týká pouze zcela okrajově).

Akce k zamezení dopravy (přesněji omezení přeprav) jsou zaměřeny na zlepšení logistických přepravních řetězců a jiná inovační opatření s cílem redukovat (zamezit) přepravní výkony po silnici nejméně o 10 procent. Akce nesmějí vést k negativnímu ovlivnění výrobní kapacity nebo pracovních sil.

Všechny druhy akcí se musí realizovat na území členských států Evropské unie a území participujících třetích států (států ESVO a nově i Chorvatska). Žadatelem o podporu může být konsorcium (sdružení) dvou nebo více podniků z nejméně dvou členských států Evropské unie, respektive z jednoho členského státu EU a participujícího třetího státu, výjimečně pak pouze jeden podnik z členského státu Evropské unie.

ZAHAJOVACÍ POMOC PRO NOVÉ PROJEKTY NESILNIČNÍ DOPRAVY

Podpora v rámci tohoto programu je určena především na překonání ztrátovosti projektu v počáteční neboli zaváděcí fázi. Zahájit provoz nové nesilniční služby, respektive linky je mnohem komplikovanější a riskantnější než zahájit provozování nové silniční služby. Aby byly pravidelné linky využívající železnici, vnitrozemské vodní cesty a pobřežní plavbu životaschopné, musí mít kapacitu využitu přibližně ze 70 až 90 procent. Aby byly konkurenceschopné se silniční dopravou, musí být nabízeny pravidelně a s vysokou frekvencí (ideálně jednodenní).

Logistické a finanční zdroje nutné k naplnění takových kapacit jsou tedy značně obtížnější na organizaci než u silniční dopravy, kde jedno silniční vozidlo zpravidla přepravuje nepoměrně menší hmotnost zboží nebo počet zásilek. Aby se mohl přechod ze silniční dopravy vůbec uskutečnit, je nutné přesvědčit zákazníky, že nově nabízené služby jsou časté, pravidelné a stálé. V případě nabídky nové služby zákazníci většinou jistou dobu vyčkávají, aby se rozhodli, jestli nabízené služby splňují jejich kritéria kladená na přepravu. Proto se pravidelné a časté služby při zahájení provozu zpravidla potýkají se ztrátami, které by tento program měl plně nebo alespoň částečně eliminovat.

Výše a doba poskytované podpory

U akcí k převodu na jiný druh dopravy při dosažení vlastní životaschopnosti nejdéle do 36 měsíců je doba poskytování podpory nejdéle 38 měsíců. Dolní hranice je stanovena na 500 tisíc € nebo 250 milionů převedených tunokilometrů, respektive 25 milionů převedených tunokilometrů u vnitrozemské vodní dopravy. Maximální výše podpory činí 2 € za 500 převedených tunokilometrů, nejvýše však 35 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů dané akce.

U akcí zprostředkujících při dosažení cílů nejdéle do 48 měsíců je doba poskytování podpory nejdéle 50 měsíců. Maximální výše podpory je nejvýše 35 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů a vynaložených v důsledku dané akce. Orientační dolní hranice jsou dva miliony €.

U všeobecně vzdělávacích akcí při dosažení cílů a vlastní životaschopnosti nejdéle do 24 měsíců je doba poskytování podpory nejdéle 26 měsíců. Maximální výše podpory je nejvýše 50 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů a vynaložených v důsledku dané akce. Dolní hranice je 250 tisíc €.

U akcí mořské dálnice při dosažení cílů a vlastní životaschopnosti nejdéle do 60 měsíců je doba poskytování podpory nejdéle 62 měsíců. Maximální výše podpory je stanovena na 2 € za 500 převedených tunokilometrů, nejvýše však 35 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů akce. Orientační dolní hranice je 2,5 milionu € nebo 1,25 miliardy převedených tunokilometrů.

U akcí k zamezení dopravy při dosažení cílů a vlastní životaschopnosti nejdéle do 60 měsíců je doba poskytování podpory nejdéle 62 měsíců. Maximální výše podpory je 1 € za 500 převedených tunokilometrů nebo 25 převedených vozových kilometrů, nejvýše však 35 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů akce. Orientační dolní hranice je 1 milion € nebo 500 milionů převedených tunokilometrů (25 milionů) převedených vozových kilometrů.

spinner