7. března 2002
Vládní návrh zákona o transformaci Českých drah, který v únoru
schválila Poslanecká sněmovna, považují jeho odpůrci za nadbytečný a
poukazují na to, že nezajistí skutečné tržní prostředí a umožní
Českým drahám omezovat vstup konkurence na železnici. O zákonu jsme
podrobně hovořili s náměstkem ministra dopravy a spojů ing. Pavlem
Stoulilem, který na ministerstvu zodpovídá za úsek železniční, vodní a
veřejné dopravy.
„Poslanecká sněmovna schválila zákon o transformaci Českých drah. Jeho
kritikové namítají, že jeho přijetím se poměry na železnici nezmění.
Jaký je váš názor?“
„Předkládaný zákon vychází z cíle vytvořit předpoklady pro
zachování a rozvoj efektivního železničního systému v České republice
při současném splnění požadavků dopravní politiky a legislativy
Evropské unie, což je podmínkou pro uzavření kapitoly ‚doprava‘ před
vstupem České republiky do Evropské unie. Zákon představuje v řadě
otázek krajní kompromis, ale tyto cíle plně naplňuje. Byl projednán
s představiteli Evropské komise a Evropského parlamentu, kteří shledali,
že je zcela v souladu s legislativou EU.
Zákon o transformaci ČD je základem pro budoucí existenci
konkurenceschopné akciové společnosti v integrující se Evropě a pro
vyjasnění role státu ve vztahu k železniční infrastruktuře. Pro
většinu odpůrců zákona zůstává zásadní otázka, zda rozdělit českou
železnici, nebo zda zachovat integrovaný systém. Draze zaplacené
zahraniční zkušenosti by neměly být podceňovány. Liberálové by měli
konfrontovat své často idealistické představy o způsobech řešení
s realitou. Řešení obsažené v projednávaném návrhu zákona
představuje nejreálnější způsob dosažení i jejich cílů.
Zákon, který nabude účinnosti dnem vyhlášení, umožní změnu státní
organizace na akciovou společnost ČD, která bude zpočátku ve stoprocentním
vlastnictví státu. Od zákona se očekává, že zprůhlední financování
železniční dopravy, vytvoří spravedlivější podmínky na trhu a završí
desetiletou práci na liberalizaci železničního trhu v České republice.
České dráhy, s. o., se transformují v akciovou společnost provozující
drážní dopravu a zajišťující provozování železniční dopravní cesty
ve veřejném zájmu a ve státní organizaci Správa železniční dopravní
cesty (SŽDC), jejímž posláním bude spravovat státem vlastněnou
železniční dopravní cestu. Transformace formy podnikání ve smyslu tohoto
zákona urychlí veškeré vnitřní změny zaměřené na posílení
zákaznické