Ing. Pavel Stoulil pro DN

„Zákon o transformaci ČD nevytváří překážky pro další privatizaci“

Vládní návrh zákona o transformaci Českých drah, který v únoru schválila Poslanecká sněmovna, považují jeho odpůrci za nadbytečný a poukazují na to, že nezajistí skutečné tržní prostředí a umožní Českým drahám omezovat vstup konkurence na železnici. O zákonu jsme podrobně hovořili s náměstkem ministra dopravy a spojů ing. Pavlem Stoulilem, který na ministerstvu zodpovídá za úsek železniční, vodní a veřejné dopravy.
„Poslanecká sněmovna schválila zákon o transformaci Českých drah. Jeho kritikové namítají, že jeho přijetím se poměry na železnici nezmění. Jaký je váš názor?“
„Předkládaný zákon vychází z cíle vytvořit předpoklady pro zachování a rozvoj efektivního železničního systému v České republice při současném splnění požadavků dopravní politiky a legislativy Evropské unie, což je podmínkou pro uzavření kapitoly ‚doprava‘ před vstupem České republiky do Evropské unie. Zákon představuje v řadě otázek krajní kompromis, ale tyto cíle plně naplňuje. Byl projednán s představiteli Evropské komise a Evropského parlamentu, kteří shledali, že je zcela v souladu s legislativou EU.
Zákon o transformaci ČD je základem pro budoucí existenci konkurenceschopné akciové společnosti v integrující se Evropě a pro vyjasnění role státu ve vztahu k železniční infrastruktuře. Pro většinu odpůrců zákona zůstává zásadní otázka, zda rozdělit českou železnici, nebo zda zachovat integrovaný systém. Draze zaplacené zahraniční zkušenosti by neměly být podceňovány. Liberálové by měli konfrontovat své často idealistické představy o způsobech řešení s realitou. Řešení obsažené v projednávaném návrhu zákona představuje nejreálnější způsob dosažení i jejich cílů.
Zákon, který nabude účinnosti dnem vyhlášení, umožní změnu státní organizace na akciovou společnost ČD, která bude zpočátku ve stoprocentním vlastnictví státu. Od zákona se očekává, že zprůhlední financování železniční dopravy, vytvoří spravedlivější podmínky na trhu a završí desetiletou práci na liberalizaci železničního trhu v České republice. České dráhy, s. o., se transformují v akciovou společnost provozující drážní dopravu a zajišťující provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu a ve státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jejímž posláním bude spravovat státem vlastněnou železniční dopravní cestu. Transformace formy podnikání ve smyslu tohoto zákona urychlí veškeré vnitřní změny zaměřené na posílení zákaznické 

spinner