17. ledna 2002
Projednat a schválit změny, které vyplynuly z harmonizace s 12. vydáním
Vzorových předpisů OSN a ze závěrů Společného zasedání ADR/RID,
přijatých na podzim roku 2000 a dále pak v průběhu roku loňského, bylo
hlavním úkolem 38. zasedání znalců RID pro přepravu nebezpečných
věcí. Do Prahy (a do ČR vůbec) jej v listopadu loňského roku poprvé
v historii svolal Ústřední úřad pro mezinárodní železniční přepravu
OTIF.
Jednání zahájil vrchní ředitel obchodně provozní divize Českých drah
Jaroslav Kocourek, který účastníkům zasedání popřál hodně úspěchů
při schvalování změn Řádu RID, jež vstoupí v platnost 1. ledna
příštího roku.
Zasedání, kterému předsedal dr. Rein ze SRN, se zúčastnili zástupci řady
členských zemí COTIF – Belgie, České republiky, Dánska, Finska,
Francie, Itálie, Lichtenštejnska, Litvy, Maďarska, Německa, Nizozemska,
Norska, Polska, Rakouska, Rumunska, Slovenska, Slovinska, Spojeného
království Velké Británie a Severního Irska, Španělska, Švédska,
Švýcarska a Tuniska. Nestátní organizace na zasedání reprezentovali
zástupci OTIF, UIC a UIP.
Harmonizace s 12. vydáním Vzorových předpisů OSN a s texty, jež byly
přijaty na posledních třech společných zasedáních ADR/RID
Na úvod jednání informoval předseda účastníky zasedání o stavu
zavádění restrukturalizovaného RID, který v některých zemích platí
již od 1. července loňského roku a v dalších pak vstoupil v platnost na
přelomu loňského a letošního roku.
Účastníci zasedání poté projednali a schválili nové změny RID po
jednotlivých částech v rámci harmonizace s 12. vydáním Vzorových
předpisů OSN a se závěry přijatými na posledních společných
zasedáních ADR/RID. V textu změn zohlednili i připomínky zasedání
pracovní skupiny WP.15 (pro ADR) z počátku listopadu loňského roku.
V části 1 byly například přijaty změny v kapitole 1.2, v níž byly
nově definovány pojmy pro nádoby třídy 2. Dále do ní byly zapracovány
nové pojmy u IBC a byla zavedena definice pro „událost, kterou je třeba
hlásit“. Do kapitoly 1.6 byly doplněny přechodné podmínky pro
používání nádržkových kontejnerů a cisternových vozů, které byly
vyrobeny před platností restrukturalizovaného RID. Do kapitoly 1.8 byly
doplněny výsledky práce pracovní skupiny k hlášení nehod a
mimořádných událostí a také vzor tiskopisu, na němž se tyto události
budou uvádět.
V části 2 byly přijaty změny například v kapitole 2.2, v níž byly
nově rozděleny a definovány látky a předměty třídy 2 (plyny). Současně
byl do textu kapitoly doplněn nový odstavec týkající se aerosolů a
obsahující jejich členění do skupin a správnou klasifikaci. Dále byla
doplněna nová UN čísla, a to od čísla 3359 (jednotka obsahující plyn) do
čísla 3376 (4-nitrofenylhydrazín s nejméně 30 % hmotnosti vody).
V části 3 účastníci zasedání přijali změny například v kapitole
3.2. Veškeré změny a novinky u jednotlivých látek a předmětů byly
zapracovány do tabulek seznamu A i B, ale i do textu kapitoly byla doplněna
nová UN čísla (UN číslo 1950 bylo doplněno o žíravé plyny).
Z kapitoly 3.3 byla vypuštěna některá zvláštní ustanovení (například
15, 18, 36, 107, 222, 242, 268, 287, 629–631), další byla změněna
(například 119, 188, 196, 235, 640) a některá nová (například 193, 298,
300, 301, 304–
- 307, 645, 647, 650) byla doplněna.
V části 4 byly přijaty změny například v kapitole 4.1, v níž se
stanovilo, že výbušné látky a předměty, samovolně se rozkládající
látky a organické peroxidy musí být baleny do obalů splňujících
podmínky obalové skupiny II. Nově se dále řeší přeprava velkých
předmětů, které nelze zabalit a jsou přepravovány prázdné,
nevyčištěné a nebalené. Některé pokyny pro balení byly nově upraveny
(například P 200, 201, 400, 406, 601, 602, 650, 902, IBC 01, 06, 08, 620). Do
textu byly doplněny i nové pododdíly 4.1.6.6–4.1.6.9, jež stanovily
podmínky pro nádoby na plyny, které nelze znovu plnit. Do kapitoly 4.2 byla
doplněna ustanovení týkající se MEGC (kontejner na plyn s více prvky) a
do kapitoly 4.3 kódování nádob/cisteren o některá vysvětlující
ustanovení i k hierarchii cisteren.
V části 5 byly například přijaty změny v kapitole 5.2, v níž se
podle normy ISO 7225 povoluje překrývání nálepek k označení
nebezpečí. Dále bylo vylepšeno označování lahví na plyny a plynových
kartuší. V kapitole 5.3 se nově řeší – velkými nálepkami –
označování cisteren s více komorami, v nichž se nacházejí dvě nebo
více nebezpečných věcí. Kapitola 5.4 doznala změn u zápisů do
přepravních dokladů (před UN číslo se musí uvádět písmena „UN“ a
do závorky se bude vpisovat číslo vzoru nálepky pro vedlejší nebezpečí).
Zasedání dále schválilo dvě alternativy pro zápisy do přepravních
dokladů (podle
12. vydání Doporučení OSN), například při přepravě v cisternových
vozech bude možný zápis buď „663, UN 1098 ALLYLALKOHOL, I“ nebo
„ALLYLALKOHOL, 6.1 (3), 663,
UN 1098, I“ (zkratka „RID“ se vypouští).
V části 6 byly přijaty změny například v kapitole 6.2, v níž byly
nově definovány podmínky pro první a opětovnou kontrolu a zkoušku
tlakových nádob na plyny, a také pro označování tlakových nádob.
Zasedání dále doplnilo nové tlakové nádoby certifikované podle podmínek
OSN. Do kapitoly 6.4 pak byly doplněny změny pro obaly na radioaktivní
látky a předměty a v kapitole 6.5 nově definovány a stanoveny podmínky
pro zkoušky opravených IBC. Do textu kapitoly 6.7 účastníci zasedání
zapracovali v novém oddíle 6.7.5 podmínky pro vybavení, kontrolu a
zkoušky MEGC (kontejner na plyn s více prvky). Kapitola 6.8 byla
rozšířena o nový vzorec pro výpočet tloušťky stěny nádržkového
kontejneru a do jejího textu byly zapracovány také nové EN normy, které lze
uplatnit při výrobě a zkouškách cisternových vozů, nádržkových
kontejnerů atd.
V části 7 byly přijaty změny například v kapitole 7.2, do níž byla
zapracována nová zvláštní ustanovení pro IBC W10-W13.
Závěrečná zpráva pracovní skupiny „Technika cisteren a vozidel“
Zasedání znalců vzalo na vědomí závěrečnou zprávu německého
spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a bydlení „Technika cisteren
a vozidel“, jež byla zpracována po sérii těžkých železničních nehod
s nebezpečnými věcmi v SRN v letech 1996 až 1997 (Schönebeck, Elstwerda
atd.).Nové a dosud neřešené otázky
Zasedání znalců projednalo i další nové návrhy na změny ustanovení
RID:l cisternové vozy označené oranžovým pruhem na nádobě lze používat
rovněž pro přepravu pod tlakem rozpuštěných plynů;l na návrh UIC byly
údaje v přepravním dokumentu doplněny o nová nevyčištěná vozidla
používaná k přepravě v systému Ro-La;l v oblasti používání
ochranných vozů ve třídě 1 došlo na návrh Dánska také k drobným
změnám. Například bylo umožněno používat buď dosavadní ustanovení
nebo jednotkovou délku 18 metrů;l návrh Nizozemska na zapracování nových
zvláštních podmínek do kapitol 7.2 a 7.5 při přepravě ohňostrojných
těles (důsledek velkého požáru v květnu roku 2000 v nizozemském
Enschede) byl po diskusi odmítnut stejně jako na společném zasedání,
neboť je to podle názoru většiny účastníků především otázka
správné klasifikace těchto předmětů ve třídě 1; byl však přijat
návrh na zapracování nového zvláštního ustanovení 645 v kapitole 3.3,
které do těchto přeprav zapojuje příslušné úřady;l návrh UIC na
zapracování nové Vyhlášky UIC 471–3 do části 1 (povinnosti dopravce)
byl přijat. Jedná se o nově zpracovanou vyhlášku, jež obsahuje kontrolní
povinnost dopravce při přepravě nebezpečných věcí;l byla zahájena
diskuse o nouzových plánech pro seřaďovací nádraží, které vyplývají
ze závěrů společných zasedání UIC a CCFE-CER-GEB. Lze předpokládat, že
tyto nouzové plány budou v budoucnu tvořit novou kapitolu 1.10 v části
1 RID.
Na závěr zasedání byly veškeré přijaté závěry a změny s konečnou
platností schváleny s tím, že budou do konce ledna zaslány všem
členským zemím k notifikaci tak, aby mohly platit jako změna RID od
1. ledna příštího roku.
Na výletě s Českými drahami
Účastníci zasedání se během týdenního zasedání nezabývali jen prací,
ale měli možnost se seznámit i s krásami České republiky a Prahy.
České dráhy pro ně připravily výlet do Kutné Hory s prohlídkou
pamětihodností tohoto historického města. Jeden večer pak pro ně byla
zajištěna i večerní projížďka historickou tramvají přes
nejznámější historická místa Prahy.
Stanislav Hájek