nebezpečné věci na Železnici

Zasedání znalců v Praze schválilo změny RID platné od ledna roku 2003


Projednat a schválit změny, které vyplynuly z harmonizace s 12. vydáním Vzorových předpisů OSN a ze závěrů Společného zasedání ADR/RID, přijatých na podzim roku 2000 a dále pak v průběhu roku loňského, bylo hlavním úkolem 38. zasedání znalců RID pro přepravu nebezpečných věcí. Do Prahy (a do ČR vůbec) jej v listopadu loňského roku poprvé v historii svolal Ústřední úřad pro mezinárodní železniční přepravu OTIF.
Jednání zahájil vrchní ředitel obchodně provozní divize Českých drah Jaroslav Kocourek, který účastníkům zasedání popřál hodně úspěchů při schvalování změn Řádu RID, jež vstoupí v platnost 1. ledna příštího roku.
Zasedání, kterému předsedal dr. Rein ze SRN, se zúčastnili zástupci řady členských zemí COTIF – Belgie, České republiky, Dánska, Finska, Francie, Itálie, Lichtenštejnska, Litvy, Maďarska, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Rakouska, Rumunska, Slovenska, Slovinska, Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Tuniska. Nestátní organizace na zasedání reprezentovali zástupci OTIF, UIC a UIP.
Harmonizace s 12. vydáním Vzorových předpisů OSN a s texty, jež byly přijaty na posledních třech společných zasedáních ADR/RID
Na úvod jednání informoval předseda účastníky zasedání o stavu zavádění restrukturali­zovaného RID, který v některých zemích platí již od 1. července loňského roku a v dalších pak vstoupil v platnost na přelomu loňského a letošního roku.
Účastníci zasedání poté projednali a schválili nové změny RID po jednotlivých částech v rámci harmonizace s 12. vydáním Vzorových předpisů OSN a se závěry přijatými na posledních společných zasedáních ADR/RID. V textu změn zohlednili i připomínky zasedání pracovní skupiny WP.15 (pro ADR) z počátku listopadu loňského roku.
V části 1 byly například přijaty změny v kapitole 1.2, v níž byly nově definovány pojmy pro nádoby třídy 2. Dále do ní byly zapracovány nové pojmy u IBC a byla zavedena definice pro „událost, kterou je třeba hlásit“. Do kapitoly 1.6 byly doplněny přechodné podmínky pro používání nádržkových kontejnerů a cisternových vozů, které byly vyrobeny před platností restrukturali­zovaného RID. Do kapitoly 1.8 byly doplněny výsledky práce pracovní skupiny k hlášení nehod a mimořádných událostí a také vzor tiskopisu, na němž se tyto události budou uvádět.
V části 2 byly přijaty změny například v kapitole 2.2, v níž byly nově rozděleny a definovány látky a předměty třídy 2 (plyny). Současně byl do textu kapitoly doplněn nový odstavec týkající se aerosolů a obsahující jejich členění do skupin a správnou klasifikaci. Dále byla doplněna nová UN čísla, a to od čísla 3359 (jednotka obsahující plyn) do čísla 3376 (4-nitrofenylhydrazín s nejméně 30 % hmotnosti vody).
V části 3 účastníci zasedání přijali změny například v kapitole 3.2. Veškeré změny a novinky u jednotlivých látek a předmětů byly zapracovány do tabulek seznamu A i B, ale i do textu kapitoly byla doplněna nová UN čísla (UN číslo 1950 bylo doplněno o žíravé plyny). Z kapitoly 3.3 byla vypuštěna některá zvláštní ustanovení (například 15, 18, 36, 107, 222, 242, 268, 287, 629–631), další byla změněna (například 119, 188, 196, 235, 640) a některá nová (například 193, 298, 300, 301, 304– 

  • 307, 645, 647, 650) byla doplněna.


V části 4 byly přijaty změny například v kapitole 4.1, v níž se stanovilo, že výbušné látky a předměty, samovolně se rozkládající látky a organické peroxidy musí být baleny do obalů splňujících podmínky obalové skupiny II. Nově se dále řeší přeprava velkých předmětů, které nelze zabalit a jsou přepravovány prázdné, nevyčištěné a nebalené. Některé pokyny pro balení byly nově upraveny (například P 200, 201, 400, 406, 601, 602, 650, 902, IBC 01, 06, 08, 620). Do textu byly doplněny i nové pododdíly 4.1.6.6–4.1.6.9, jež stanovily podmínky pro nádoby na plyny, které nelze znovu plnit. Do kapitoly 4.2 byla doplněna ustanovení týkající se MEGC (kontejner na plyn s více prvky) a do kapitoly 4.3 kódování nádob/cisteren o některá vysvětlující ustanovení i k hierarchii cisteren.
V části 5 byly například přijaty změny v kapitole 5.2, v níž se podle normy ISO 7225 povoluje překrývání nálepek k označení nebezpečí. Dále bylo vylepšeno označování lahví na plyny a plynových kartuší. V kapitole 5.3 se nově řeší – velkými nálepkami – označování cisteren s více komorami, v nichž se nacházejí dvě nebo více nebezpečných věcí. Kapitola 5.4 doznala změn u zápisů do přepravních dokladů (před UN číslo se musí uvádět písmena „UN“ a do závorky se bude vpisovat číslo vzoru nálepky pro vedlejší nebezpečí). Zasedání dále schválilo dvě alternativy pro zápisy do přepravních dokladů (podle
12. vydání Doporučení OSN), například při přepravě v cisternových vozech bude možný zápis buď „663, UN 1098 ALLYLALKOHOL, I“ nebo „ALLYLALKOHOL, 6.1 (3), 663,
UN 1098, I“ (zkratka „RID“ se vypouští).
V části 6 byly přijaty změny například v kapitole 6.2, v níž byly nově definovány podmínky pro první a opětovnou kontrolu a zkoušku tlakových nádob na plyny, a také pro označování tlakových nádob. Zasedání dále doplnilo nové tlakové nádoby certifikované podle podmínek OSN. Do kapitoly 6.4 pak byly doplněny změny pro obaly na radioaktivní látky a předměty a v kapitole 6.5 nově definovány a stanoveny podmínky pro zkoušky opravených IBC. Do textu kapitoly 6.7 účastníci zasedání zapracovali v novém oddíle 6.7.5 podmínky pro vybavení, kontrolu a zkoušky MEGC (kontejner na plyn s více prvky). Kapitola 6.8 byla rozšířena o nový vzorec pro výpočet tloušťky stěny nádržkového kontejneru a do jejího textu byly zapracovány také nové EN normy, které lze uplatnit při výrobě a zkouškách cisternových vozů, nádržkových kontejnerů atd.
V části 7 byly přijaty změny například v kapitole 7.2, do níž byla zapracována nová zvláštní ustanovení pro IBC W10-W13.
Závěrečná zpráva pracovní skupiny „Technika cisteren a vozidel“
Zasedání znalců vzalo na vědomí závěrečnou zprávu německého spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a bydlení „Technika cisteren a vozidel“, jež byla zpracována po sérii těžkých železničních nehod s nebezpečnými věcmi v SRN v letech 1996 až 1997 (Schönebeck, Elstwerda atd.).Nové a dosud neřešené otázky
Zasedání znalců projednalo i další nové návrhy na změny ustanovení
RID:l cisternové vozy označené oranžovým pruhem na nádobě lze používat rovněž pro přepravu pod tlakem rozpuštěných plynů;l na návrh UIC byly údaje v přepravním dokumentu doplněny o nová nevyčištěná vozidla používaná k přepravě v systému Ro-La;l v oblasti používání ochranných vozů ve třídě 1 došlo na návrh Dánska také k drobným změnám. Například bylo umožněno používat buď dosavadní ustanovení nebo jednotkovou délku 18 metrů;l návrh Nizozemska na zapracování nových zvláštních podmínek do kapitol 7.2 a 7.5 při přepravě ohňostrojných těles (důsledek velkého požáru v květnu roku 2000 v nizozemském Enschede) byl po diskusi odmítnut stejně jako na společném zasedání, neboť je to podle názoru většiny účastníků především otázka správné klasifikace těchto předmětů ve třídě 1; byl však přijat návrh na zapracování nového zvláštního ustanovení 645 v kapitole 3.3, které do těchto přeprav zapojuje příslušné úřady;l návrh UIC na zapracování nové Vyhlášky UIC 471–3 do části 1 (povinnosti dopravce) byl přijat. Jedná se o nově zpracovanou vyhlášku, jež obsahuje kontrolní povinnost dopravce při přepravě nebezpečných věcí;l byla zahájena diskuse o nouzových plánech pro seřaďovací nádraží, které vyplývají ze závěrů společných zasedání UIC a CCFE-CER-GEB. Lze předpokládat, že tyto nouzové plány budou v budoucnu tvořit novou kapitolu 1.10 v části 1 RID.
Na závěr zasedání byly veškeré přijaté závěry a změny s konečnou platností schváleny s tím, že budou do konce ledna zaslány všem členským zemím k notifikaci tak, aby mohly platit jako změna RID od 

1. ledna příštího roku.
Na výletě s Českými drahami
Účastníci zasedání se během týdenního zasedání nezabývali jen prací, ale měli možnost se seznámit i s krásami České republiky a Prahy. České dráhy pro ně připravily výlet do Kutné Hory s prohlídkou pamětihodností tohoto historického města. Jeden večer pak pro ně byla zajištěna i večerní projížďka historickou tramvají přes nejznámější historická místa Prahy.
Stanislav Hájek 

spinner