10. ledna 2002
Rostoucí význam odborných klubů, které v uplynulých dvou letech
založil Svaz spedice a logistiky ČR (SSL), potvrdilo i zasedání Drážního
klubu, jež se v listopadu loňského roku uskutečnilo pod vedením předsedy
Radima Procházky (Čechofracht).
Jednání klubu se zúčastnili i představitelé nové reprezentační
kanceláře Ruských drah v České republice A. Zasyada-Volk a G. Rafikov,
kteří pro příští setkání klubu slíbili připravit podrobnou informaci
o transsibiřské nabídce, a prezident Sdružení majitelů a provozovatelů
soukromých železničních vozů v ČR (SPV) F. Šena.
Příprava na rok 2002
Představitelé Českých drah J. Zikmund a F. Křepelka účastníky klubu
podrobně seznámili se změnami tarifů Českých drah v letošním roce,
zásadami smluvní spolupráce a vývojem vedlejších poplatků. Management
Českých drah letos zvýší tarify v průměru přibližně o devět
procent, toto zvýšení by však nemělo být plošné – tarify budou
zvýšeny v závislosti na přepravní vzdálenosti. Účastníci klubu dále
diskutovali o postupném krácení nevyhovujícího vozového parku ČD a
o uplatnění harmonizované zbožové nomenklatury v souladu s předpisy
Evropské unie.
Ředitel reprezentace německé DB Cargo v České republice M. Hurbiš
informoval o plánované racionalizaci společnosti, která mimo jiné
předpokládá uzavření zhruba 650 německých stanic vhodných pro provoz
nákladní dopravy.
Z mezinárodních
organizací
K. Špuláková (Čechofracht) členy klubu podrobně informovala o posledních
jednáních společné pracovní skupiny Mezinárodní federace národních
spedičních svazů FIATA a Mezinárodní unie železnic UIC. Zaměřila se
zejména na připravované semináře na téma „Železnice – optimální
dopravní prostředek dneška“, jež se uskuteční v sídle UIC
v Paříži. Informovala také o činnosti Zájmového společenství
drážních speditérů IBS, jehož členská základna se utěšeně
rozrůstá.
Výkonný ředitel SSL J. Kladiva účastníky klubu seznámil se závěry
mexického kongresu FIATA z oblasti drážní spedice, zejména s podpisem
memoranda o spolupráci federace s Mezinárodní unií společností
kombinované dopravy silnice/železnice (UIRR).
Členy klubu seznámil také s pasážemi Bílé knihy dopravní politiky
Evropské unie do roku 2010, které se týkají drážní dopravy a
standardizace logistických služeb, a s „druhým železničním balíčkem“
Evropské unie, jehož součástí jsou opatření ke zvýšení výkonnosti a
bezpečnosti a dále opatření v zájmu další liberalizace drážní
dopravy. Balíček se mimo jiné týká i legalizace vstupu zahraničních drah
na domácí sítě, uvolnění kabotáže a povinnosti zahrnout do národního
práva všech členských zemí směrnici EU 91/440 o oddělení provozu od
infrastruktury (viz DN 47/01).
Aktuální informace
z drážního oboru
Členové klubu dále získali informace o současné organizační struktuře
švédské společnosti Green Cargo (dříve SJ Cargo), o novém expresním
produktu Švýcarských spolkových drah i o řadě nových společných
podniků Italských drah FS. Pozornosti účastníků jednání neušla ani
nová drážní služba na trase Alma Ata-Istanbul a pád britské společnosti
Railtrack.
Sekretariát SSL účastníky jednání informoval o zákazu FIATA vystavovat
formulář spedičního potvrzení FCR na zásilky oceli kvůli jeho
zneužívání prodejci na úkor příjemců zboží (viz DN 01/02).
Prezident Sdružení majitelů a provozovatelů soukromých železničních
vozů F. Šena členy klubu informoval o činnosti organizace v oblasti
techniky drážních vozů a o současném vývoji nejen v České republice,
ale i v celé Evropě.
Nebezpečné zboží na kolejích
J. Fica z ministerstva dopravy a spojů se zabýval novelizovanou a velmi
obsáhlou mezinárodní úmluvou RID o podmínkách pro přepravu
nebezpečných věcí, která bude již zřejmě brzy zveřejněna v podobě
sdělení ministerstva zahraničních věcí ve Sbírce zákonů České
republiky. Poukázal přitom na obtíže při překladu základního textu.
Ministerstvo podle jeho slov uvítá připomínky odborníků, kteří se touto
problematikou zabývají v praxi.
(ja)