Svaz spedice a logistiky

Zástupci Ruských drah navštívili jednání Drážního klubu SSL

Rostoucí význam odborných klubů, které v uplynulých dvou letech založil Svaz spedice a logistiky ČR (SSL), potvrdilo i zasedání Drážního klubu, jež se v listopadu loňského roku uskutečnilo pod vedením předsedy Radima Procházky (Čechofracht).
Jednání klubu se zúčastnili i představitelé nové reprezentační kanceláře Ruských drah v České republice A. Zasyada-Volk a G. Rafikov, kteří pro příští setkání klubu slíbili připravit podrobnou informaci o transsibiřské nabídce, a prezident Sdružení majitelů a provozovatelů soukromých železničních vozů v ČR (SPV) F. Šena.
Příprava na rok 2002
Představitelé Českých drah J. Zikmund a F. Křepelka účastníky klubu podrobně seznámili se změnami tarifů Českých drah v letošním roce, zásadami smluvní spolupráce a vývojem vedlejších poplatků. Management Českých drah letos zvýší tarify v průměru přibližně o devět procent, toto zvýšení by však nemělo být plošné – tarify budou zvýšeny v závislosti na přepravní vzdálenosti. Účastníci klubu dále diskutovali o postupném krácení nevyhovujícího vozového parku ČD a o uplatnění harmonizované zbožové nomenklatury v souladu s předpisy Evropské unie.
Ředitel reprezentace německé DB Cargo v České republice M. Hurbiš informoval o plánované racionalizaci společnosti, která mimo jiné předpokládá uzavření zhruba 650 německých stanic vhodných pro provoz nákladní dopravy.
Z mezinárodních
organizací
K. Špuláková (Čechofracht) členy klubu podrobně informovala o posledních jednáních společné pracovní skupiny Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA a Mezinárodní unie železnic UIC. Zaměřila se zejména na připravované semináře na téma „Železnice – optimální dopravní prostředek dneška“, jež se uskuteční v sídle UIC v Paříži. Informovala také o činnosti Zájmového společenství drážních speditérů IBS, jehož členská základna se utěšeně rozrůstá.
Výkonný ředitel SSL J. Kladiva účastníky klubu seznámil se závěry mexického kongresu FIATA z oblasti drážní spedice, zejména s podpisem memoranda o spolupráci federace s Mezinárodní unií společností kombinované dopravy silnice/železnice (UIRR).
Členy klubu seznámil také s pasážemi Bílé knihy dopravní politiky Evropské unie do roku 2010, které se týkají drážní dopravy a standardizace logistických služeb, a s „druhým železničním balíčkem“ Evropské unie, jehož součástí jsou opatření ke zvýšení výkonnosti a bezpečnosti a dále opatření v zájmu další liberalizace drážní dopravy. Balíček se mimo jiné týká i legalizace vstupu zahraničních drah na domácí sítě, uvolnění kabotáže a povinnosti zahrnout do národního práva všech členských zemí směrnici EU 91/440 o oddělení provozu od infrastruktury (viz DN 47/01).
Aktuální informace
z drážního oboru
Členové klubu dále získali informace o současné organizační struktuře švédské společnosti Green Cargo (dříve SJ Cargo), o novém expresním produktu Švýcarských spolkových drah i o řadě nových společných podniků Italských drah FS. Pozornosti účastníků jednání neušla ani nová drážní služba na trase Alma Ata-Istanbul a pád britské společnosti Railtrack.
Sekretariát SSL účastníky jednání informoval o zákazu FIATA vystavovat formulář spedičního potvrzení FCR na zásilky oceli kvůli jeho zneužívání prodejci na úkor příjemců zboží (viz DN 01/02).
Prezident Sdružení majitelů a provozovatelů soukromých železničních vozů F. Šena členy klubu informoval o činnosti organizace v oblasti techniky drážních vozů a o současném vývoji nejen v České republice, ale i v celé Evropě.
Nebezpečné zboží na kolejích
J. Fica z ministerstva dopravy a spojů se zabýval novelizovanou a velmi obsáhlou mezinárodní úmluvou RID o podmínkách pro přepravu nebezpečných věcí, která bude již zřejmě brzy zveřejněna v podobě sdělení ministerstva zahraničních věcí ve Sbírce zákonů České republiky. Poukázal přitom na obtíže při překladu základního textu. Ministerstvo podle jeho slov uvítá připomínky odborníků, kteří se touto problematikou zabývají v praxi.
(ja) 

spinner