15. listopadu 2001
0 Panevropský operátor Intercontainer-Interfrigo zahájil
minulý týden provoz nového uceleného vlaku mezi Itálií
a Rumunskem. Dva páry vlaků týdně odjíždějí z italského hubu
Quadrante – první z nich v neděli do terminálu Glogovat,
nedaleko západorumunského města Arad. Vlak o kapacitě 45 TEU
do něj dorazí za 40 hodin. V opačném směru vlak odjíždí ve
čtvrtek. Druhý vlak spojuje Quadrante s Bukureští (terminál
Bukarest Noi); vyjíždí v pátek z Verony a z Bukurešti se
vrací rovněž v pátek. Trasu překoná za 60 hodin.
0 Ve Švýcarsku se zvýšila atraktivita silniční nákladní
dopravy poté, co byl zvýšen limit z 28 tun celkové hmotnosti
vozidel a byly zavedeny poplatky za použití silnic odvozené
od výkonu. Vedení operátora Hupac proto letos předpokládá
stagnaci výkonů. Ve střednědobém horizontu však hodlá do roku
2005 přispět k zvýšení podílu kombinované dopravy v trazitu
přes Švýcarsko ze současných 34 na 50 procent. Hupac plánuje
značné investice do infrastruktury i do oblasti zpracování
dat (do roku 2007 asi 250 miliónů CHF). V budoucnu se hodlá
soustředit především na nedoprovázenou dopravu. Na současných
linkách Ro-La Švýcarsko subvencuje každou zásilku částkou
400 CHF, u nedoprovázené dopravy by se mělo jednat o 135 CHF.
Na pořadu dne je i kapitálové navýšení – dráhy chtějí svůj
podíl ve společnosti zvýšit z 24 na 30 procent a umocnit tak
svůj vliv na národního operátora. Aktuální by mohl být
i vstup dalších akcionářů z Itálie a Německa. Loni Hupac
přepravil celkem téměř 380 tisíc jednotek – z toho v systému
Ro-La 53 tisíc, v alpském tranzitu 277 tisíc.
0 Německý operátor Kombiverkehr zavedl další kyvadlový spoj
v relaci Ludwigshaven-Verona. Do konce roku vedení
společnosti plánuje zvýšit počet spojů v této relaci na pět
týdně. V současné době jsou z Německa do Verony v provozu tři
vlaky denně z Mnichova, dva z Norimberka, dva z Kolína nad
Rýnem, jeden z Brém a dva z Rostocku.
0 Francouzské profesní společenství GNTC, které sdružuje
většinu francouzských dopravců zapojených do kombinované
dopravy, podrobilo v říjnu ostré kritice výkony francouzských drah.
Kombinovaná doprava trpí nedostatečnou pružností
a nespolehlivostí drah a ztratila již většinu drážních
zákazníků v oblasti kusového a vysoce hodnotného zboží,
uvedli zástupci společenství ve svém prohlášení. Za největší problém
pokládají
nepřiměřenou stávkovou aktivitu francouzských železničářů
a zastaralý lokomotivní park SNCF.
0 Obrat polského operátora Polzug se loni zvýšil o 22
procent na 55 tisíc TEU. Společnost vypravila kolem devíti
set vlaků do Hamburku, Brém i vnitrostátních destinací.
Polzug byl založen v roce 1991 a k jeho současným akcionářům
patří hamburská překládková společnost HHLA, polské dráhy PKP
a německá DB Cargo. Letos vedení podniku předpokládá dosažení
obratu kolem 60 tisíc TEU. Polské ministerstvo hospodářství
a úřad pro evropskou integraci letos podnik odměnil cenou
„Europrodukt 2000“ za úsilí o rozvoj kombinované dopravy ve
směru do SRN, Ukrajiny, Pobaltí, Ruska, Běloruska a střední
Asie.
0 V německém Frankfurtu nad Mohanem byla založena nová
poradenská společnost pro kombinovanou dopravu s názvem
KombiKonsult. Jediným podílníkem neutrální společnosti, jejíž
činnost bude zaměřena na poradenství v oblasti kombinované
dopravy silnice/železnice, podporu specifického know-how
a poskytování consultingu a „resultingu“, je německý operátor
Kombiverkehr.