27. září 2001
Ústředí Odborového sdružení železničářů (OSŽ) svěřilo
představenstvu kompetence k vyhlášení stávky, pokud nebudou
zaměstnancům Českých drah a podnikům Železničního
stavitelství a opravárenství vyplaceny mzdy v řádných
termínech. Minulý týden to prohlásil předseda OSŽ Jaromír
Dušek. Odbory však podle něj budou brát ohled na vývoj
mezinárodní situace v souvislosti s teroristickými útoky
proti USA.
Nejbližší výplatní termín na železnici je 15. říjen. Vedení
odborové centrály však chce, aby byla situace vyřešena ještě
do sjezdu, který se bude konat 12. a 13. října ve Žďáru nad
Sázavou.
Všechny odborové organizace v podnicích, kde OSŽ působí,
dostaly rovněž za úkol sestavit stávkové výbory. „My jsme
jasně řekli každému, že u nás jeden den zpoždění je tak
závažný, že to klidně zastavíme, my nebudeme čekat jako Zetor
nebo ČKD,“ zdůraznil Jaromír Dušek. Ústředí OSŽ podle něho
dospělo k závěru, že ministr dopravy a spojů Jaromír Schling,
který se zasedání zúčastnil, přes opakované žádosti nebyl
schopen garantovat zlepšení finanční situace drah a rozptýlit
obavy odborů.
Ministr odborářům řekl, že si je vědom oprávněných finančních
požadavků Českých drah, připustil, že železnice potřebuje 16
miliard Kč, zatímco jeho resort pro ni má pouze čtyři
miliardy. Přiznal také, že stát drahám dosud neuhradil ztrátu
z osobní dopravy ve výši pět až sedm miliard Kč. Ujišťoval
je, že oprávněné požadavky ve vládě hájí, ale proti ministru
financí je to těžké a nedaří se mu získat pro návrhy většinu
ministrů.
Fond dluží ČD více než miliardu Kč
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský uvedl, že České dráhy mají vůči
Státnímu fondu dopravní infrastruktury pohledávky za více než
miliardu Kč. Na jejich splacení bude z velké části záviset,
zda podnik v říjnu vyplatí mzdy a zaplatí dodavatelům staveb.
Fond dopravní infrastruktury má Českým drahám letos poskytnout
provozní dotaci 3,2 miliardy a celkem i s investičními
prostředky 8,9 miliardy Kč. Výplatě peněz ale brání zpožděné
příjmy od Fondu národního majetku, který měl letos poskytnout
16,7 miliardy, ale zatím převedl pouze tři miliardy Kč.
Stát letos přispívá Českým drahám na osobní dopravu a údržbu
dopravní cesty 5,7 miliardy. Kromě 3,2 miliardy Kč od fondu
dopravy mají ČD dostat necelé dvě miliardy od okresních úřadů
na zajištění dopravní obslužnosti a 0,5 miliardy od
ministerstva dopravy a spojů. Loni firma obdržela dotaci 6,6
miliardy Kč.
Od roku 1993 stát neuhradil podniku ztrátu z osobní dopravy
ve veřejném zájmu v objemu, který přesahuje 49 miliard Kč.
České dráhy letos předpokládají mzdové náklady včetně
sociálního pojistného přes 21 miliard Kč. Kolektivní smlouva
odborů s vedením ČD letos předpokládá růst mezd o 5,5
procenta. Průměrná mzda na železnici činila v loňském roce
téměř 14 500 Kč.
Autodopravci: „Železničáři terorizují dopravu“
Odborové sdružení železničářů chce podle stínového ministra
dopravy a spojů Martina
Římana (ODS) využít současné křehké situace k tlaku na vládu a ke
splnění různých nepřiměřených požadavků. „Pokud se tak stane,
pak bude ODS stát na straně vlády, jakkoli jinak s její
železniční politikou nesouhlasí,“ řekl Martin Říman.
Sdružení autodopravců zase v prohlášení upozornilo na to, že
železnice stále méně vyhovuje moderní přepravě, při které rozhoduje
přesnost, rychlost a spolehlivost. Přesto však každoročně
polyká desítky miliard ze státního rozpočtu. Pro silniční
dopravu, která na daních produkuje ročně více než 60 miliard
Kč, naopak peníze chybí, dodali autodopravci.
(čtk)