Doprava a Životní prostředí

Železnice přispívá ke snižování emisí škodlivých plynů

Zástupci Mezinárodní železniční unie UIC a Společenství evropských železnic SEŽ/GEB se v roli pozorovatelů ve dnech 29. října až 9. listopadu zúčastnili v marocké Marrákeši 7. zasedání konference OSN o změnách klimatu. Jednání konference byly přítomny delegace 184 zemí a řady regionálních politických a ekonomických organizací.
Konference navázala na politický konsensus, kterého se delegátům podařilo dosáhnout v červenci na jednání v německém Bonnu (viz DN 37/01), a otevřela cestu k rozšíření implementace Kjótského protokolu (protokol dosud ratifikovalo jen 42 zemí). Předpokládá se, že další posun by mohl přinést summit o trvale udržitelném rozvoji v jihoafrickém Johannesburgu v říjnu příštího roku.
Od summitu v Rio de Janeiru v roce 1992 se sektor železniční dopravy usilovně snaží přispět k trvale udržitelnému rozvoji, zvláště proto, že je to právě železniční doprava, která má v tomto ohledu co nabídnout. Podle statistik pochází plných 25 procent emisí CO2, hlavního původce klimatických změn, z dopravy, ale 80 až 90 procent těchto emisí vytváří silniční doprava – individuální osobní vozidla a silniční nákladní doprava.
Železniční doprava se podle UIC vyznačuje velmi nízkými externími náklady ze zatížení životního prostředí – v celoevropském průměru se na nich podílí méně než dvěma procenty (silniční doprava 93 procenty) – a také zanedbatelnou produkcí toxických emisí. V současné době přitom již probíhá řada výzkumných projektů pro další optimalizaci systému v oblasti snižování energetické náročnosti, bezpečnosti, dalšího omezování emisí, snižování hlučnosti a zvyšování kvality.
Příklady úspěchů z praxe
Úspěch železniční dopravy se na mnoha trzích, zejména tam, kde se podařilo převést část toků zboží ze silnice na železnici, pozitivně odráží ve snižování úrovně CO2 a dalších škodlivých plynů způsobujících tzv. skleníkový efekt v ovzduší. Brožura „Železniční doprava a životní prostředí – příspěvky k trvale udržitelné mobilitě: příklady úspěchů z praxe“, kterou v Marrákeši představily UIC a SEŽ/GEB, uvádí řadu příkladů demonstrujících úspěšné iniciativy železničních společností v zájmu ochrany životního prostředí. Současně se v ní však konstatuje, že vedle představitelů zodpovědných za dopravní a environmentální politiku se na využití plného potenciálu železnice bude muset podílet i široké spektrum železničních společností. 

spinner