2. dubna 2012
PRAHA 2.4. – Celkový roční obrat firem českého železničního průmyslu činí 82 miliard Kč, export stagnuje kolem hranice 50ti procent obratu. Co stojí za těmito výsledky? „Naše firmy jsou v zahraničí doslova válcovány zahraniční konkurencí, zejména italskou a německou. Je běžné, že za německou firmu lobují němečtí politici, u nás toto není zvykem,“ říká generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Ing. Marie A. Vopálenská.
Podle jejích slov vláda, zejména pak ministr zahraničí, svou nečinností doslova likviduje export do zemí jako je Bělorusko, Irán, Turecko, Ukrajina či Egypt. Častou výmluvou na nepodporu exportu do některých zemí je nedodržování lidských práv v těchto státech, nicméně například americké firmy za poslední rok ztrojnásobily export do Iránu. ACRI se také ohrazuje proti rušení obchodních zastoupení České republiky v některých zemích. „Ambasády okolních zemí se stávají z velké části obchodními a lobbistickými centry v zahraničí. MPO u nás představilo novou proexportní politiku, která slibuje určitá zlepšení, ale současná situace není dobrá,“ upozornila generální ředitelka ACRI.
Podnikatelské mise nejsou složité na organizaci a jsou jen pootevřením dveří zahraničního trhu. Vlastní práce a boj začne v okamžiku, kdy je zakázka na světě. V ten moment nastává čas pro politickou podporu. „Zahraniční cesty vrcholových politiků jsou velmi důležité, ale je nutné je intenzivně spojovat a směřovat i se zájmy českých exportérů v těchto potencionálních zemích mimo EU a je nutné, aby se politikové osobně zasazovali za podporu obchodu a podporu konkrétních projektů našich firem,“ dodala zástupkyně ACRI.
Železniční průmysl také trápí fakt, že česká ekonomika patří k nejotevřenějším v Evropě, což má sice i své výhody, ale také negativní dopady. Negativní v tom, že český trh je otevřený pro zahraniční investice v míře, která v okolních státech není obvyklá. „Každá země se v rámci zákonných možností snaží podpořit domácí firmy, zvláště pokud se jedná o projekty, které jsou financovány z veřejných zdrojů. Tyto investice financované přímo nebo nepřímo ze státních peněz, pokud jsou realizované firmami vyrábějícími v ČR, přináší své efekty v podobě zaměstnanosti, odvodů daní, zvýšení kupní síly obyvatelstva,“ tvrdí generální ředitelka Vopálenská.
Prakticky se investované prostředky vrací nejen v podobě vlastního investice, tedy v podobě modernizované železnice, železničního vozidla apod., ale především v podobě rychlé finanční podpory nazpět do státního rozpočtu. „I ve velmi liberalizovaném prostředí EU je obvyklé, že v těchto projektech jsou úspěšné především domácí firmy, což je výsledkem politicky odpovědné podpory domácích firem,“ zdůraznila. Příkladem, jak tyto mechanismy fungují například v Německu, kde ekonomika opět roste, je nedávný tendr na nové tramvaje v Rostocku, kterého se zúčastnila i společnost ŠKODA TRANSPORTATION. Ta prošla úspěšně kvalifikací a podala nejlepší cenovou nabídku na 13 moderních tramvají ForCity. Nabídka byla o 13 milionů Kč levnější než druhá nabídka, technické řešení bylo ohodnoceno na 100 procent, tedy plným počtem bodů, přesto byla česká firma vyhodnocena jako druhá. Rozhodlo nijak neměřitelné kritérium – estetika. Konkurent – německá firma Vossloh-Kieppe získal za technickou část plný počet bodů a to i přesto, že neplní některé parametry a jeho nabídka byla dražší. ŠKODA TRANSPORTATION si stěžovala i u Evropské komise, zatím neuspěla.