27. září 2001
Asi 23 kilometrů od nizozemského města Eindhoven, v Sint
Oedenrode, se nachází zkušební polygon nizozemského výrobce
nákladních vozidel DAF Trucks. Polygon sestává z několika
zkušebních a měřicích tratí a sekcí pro provádění zkoušek
výkonu a životnosti vozidel a jejich součástí, které
zaručují, že se na trh dostanou jen důkladně vyzkoušené
a prověřené výrobky.
Zkušební polygon byl postaven tak, aby na něm bylo možné
nákladní vozidla v jejich vývojové etapě podrobit jakémukoli
myslitelnému zatížení a nejrozmanitějším provozním podmínkám.
To vše se odehrává pod kontrolou a bez jakýchkoli vnějších
vlivů způsobených například jinými účastníky silničního
provozu. Zkoušky brzd na veřejné komunikaci nejsou
proveditelné a navíc je zakazuje i zakon. Ale i zkoušky
jízdních vlastností nákladních vozidel a stanovení mezních
parametrů vozidel za nejextrémnějších podmínek by na veřejné
komunikaci byly jen stěží myslitelné. Je totiž nezbytné, aby
podmínky jednotlivých zkoušek byly opakovatelné – srovnávat
lze jen tehdy, jsou-li jsou zkušební podmínky konstantní.
A to u silnic zaručit nelze – povrch veřejných komunikací se
v průběhu času opotřebovává, po generální opravě se naopak
může náhle výrazně zlepšit. Plná kontrola nad zkušebními
podmínkami je nutná, aby bylo možno srovnat výsledky zkoušek,
i když je mezi nimi velká časová prodleva.
Soubor nejhorších cest západní a východní Evropy
Část zkušebního polygonu s různými vzorky povrchů silnic je
určena pro testování odolnosti a provozní spolehlivosti
nákladních vozidel. Jde o kombinaci všech možných povrchů
veřejných komunikací západní a východní Evropy v jejich
nejhorší kvalitě. Od „valchy“ s vysokými příčnými vlnami,
pásů asfaltu imitujícími nekvalitní opravu vozovky, přes
dráhy s nejnemožnějšími dírami a výmoly až po vyježděnou
hrbolatou cestu, všechny tyto povrchy jsou vymodelovány
v netvárném betonu, aby bylo jisté, že zkušební podmínky
zůstanou trvale neměnné. Díky letitým zkušenostem pracovníků
polygonu lze spolehlivě určit, jaký vliv budou mít tyto
povrchy na stav vozidla.
Například ujetí jediného kilometru po „kočičích hlavách“ má
na životnost nákladního vozidla stejný vliv jako překonání
150 kilometrů na průměrných západoevropských silnicích. Na
zkušebním území je podobných úseků, které umožňují
v relativně krátkém čase při intenzívním zatížení měřit
životnost vozidel, více. Jedním z nich je i torzní trať, na
níž jsou vozidla podrobena tak velkým kroutícím silám, že lze
posouzení životnosti vozidla učinit již za krátkou dobu.
Přetáčivost a nedotáčivost vozidla
Po „kočičích hlavách“, což byla vůbec první zkušební dráha
polygonu, následovalo vybudování plochy pro testování řízení.
Tvoří ji pět metrů široká silnice v kruhu o průměru jednoho
sta metrů vydlážděná dlažebními kameny. Plocha řízení
umožňuje zkoušet příčnou stabilitu a odhadovat stupeň
přetáčivosti či nedotáčivosti vozidla. Kromě toho může být
povrch silnice při testech řízení skrápěn vodou, která
zvyšuje jeho kluzkost se všemi důsledky pro zkoušené vozidlo.
Každá zkouška začíná několika zahřívacími okruhy na dva
kilometry dlouhé asfaltové silnici okolo celého zkušebního
polygonu. Přímý úsek silnice, který je asi 400 metrů dlouhý
a 12 metrů široký, se používá pro zkoušky nouzového zastavení
při rychlosti výrazně přesahující 100 km/hod. Na vozidlo
mohou být záměrně namontovány vadné díly a součásti, aby se
zjistilo, jak by dokázaly provoz vozidla ovlivnit. Za každých
okolností musí být možné vozidlo bezpečně zastavit. Držení
nákladních vozů na silnici při jízdě se testuje na slalomové
dráze, která je vhodná rovněž pro provádění náhlých
vyhýbacích manévrů.
Těžká práce
Nákladní vozidla musí někdy pracovat ve velmi obtížných
podmínkách, v nichž i řidič dostává svůj díl. Při vývoji
nového nákladního vozidla tedy veškeré důvody věnovat tomuto
aspektu maximální pozornost. Na prvním místě musí
konstruktéři věnovat pozornost zavěšení kol a odpružení
vozidla. Vedle odpružení a možnosti nastavení sedadel hraje
při vytváření příjemného a bezpečného pracovního prostředí
řidiče roli i logické uspořádání ovladačů a hladina hluku
v kabině. Z tohoto důvodu vozí nákladní vozidla na zkušebním
polygonu často rozličné druhy zkušebních přístrojů.
Měření hladiny hluku
Zhruba uprostřed zkušebního polygonu jsou dva sektory pro
zkoušení hluku, každý z nich o délce 50 metrů. Jeden z nich
je kruhový a má povrch s velmi hrubým asfaltovým betonem;
druhý je čtvercový a pokrytý ISO asfaltem. Byly projektovány
pro hlukové zkoušky za různých podmínek bez rušivých odrazů
od okolních předmětů. Vyhřívané podloží umožňuje dokonce
udržování konstantní teploty během zkoušek. Cílem měření je
plnění limitů hladiny hluku daných příslušnými mezinárodními
normami. Ke stejnému účelu na polygonu slouží i speciální
místnost, v níž je zcela potlačena ozvěna. Odehrávají se v ní
pokusy v zájmu maximálního odhlučnění hnací soustavy.
Extrémní podmínky
Ne každé nákladní vozidlo musí každý den zdolávat těžký
terén. Ale vozidla pro stavebnictví – nebo vojenská vozidla
- musí optimálně zabírat i v nejextrémnějších podmínkách.
K jejich testování slouží dvě části zkušebního polygonu.
První z nich je torzní dráha, úsek s překážkami o výšce 20
a 30 centimetrů, které mohou být umístěny v různých
vzdálenostech. Na dráze se zkouší přenos tažné síly z kol na
vozovku a zavěšení kol při stále se měnících podmínkách.
Kromě toho je na zkušebním polygonu i přírodní terénní dráha
s hlubokými vyježděnými kolejemi v písku a bahně, ostrými
zatáčkami a horou písku s 18procentním stoupáním, na níž lze
prověřovat provoz v těžkém terénu, ktrý se co nejvíce blíží
skutečným provozním podmínkám.
V okruhu sta kilometrů okolo Eindhovenu není žádný kopec
hodný toho jména. To je důvod, proč byl na zkušebním území
vybudován i umělý svah se sklonem 6, 12, 18, 24, 30 a dokonce
i 50 procent. Na tomto nejprudším svahu již prakticky nelze
ani chodit – jedině se speciálními botami. Různý sklon svahů
umožňuje celou škálu zkoušek – od těch nejlehčích až po
nejtěžší.
Sauna pro vozidla
Vedle korozních drah, v nichž vozidlo projíždí silnými
solnými roztoky, je na polygonu i „sauna“ pro vozidla.
Testovaná vozidla jsou v ní vystavena relativní vlhkosti
kolem 90 procent a teplotám do 400C. To dává soli
příležitost, aby konala svou ničivou práci, zatímco odborníci
DAF hledají cesty, jak jí v tom zabránit.
Ze zkušební trati na testovací stolici
Působení vybraných zkušebních tratí na vozidlo může být
zaznamenáno moderními přístroji. Například signály
registrované na dráze s výmoly vypovídající o síle
a zrychlení lze později využít k programování pohonu
testovacích stolic v laboratoři DAF. Vozidlo instalované na
takové testovací stolici se chová, jako by jelo po zkušební
trati. Vozidlo na zkušebním zařízení pak může být testováno
po 24 hodin denně bez řidiče.
V průběhu let získal DAF pověst výrobce solidních vozidel.
Dlouhou životnost svých výrobků může garantovat, jen když se
sám dostatečně přesvědčí o jejich odolnosti. A to vyžaduje
velké úsilí právě na polygonu. Nová zdokonalení vozidel
přicházejí stále častěji a současně se zvyšují požadavky
zákazníků na jejich odolnost a spolehlivost. Zkušební polygon
je pro posouzení těchto kvalit nepostradatelný.
(red)