Pošta kvůli mimořádným účetním operacím s nižším ziskem

Česká pošta

Provozní výsledek České pošty za loňský rok se přiblížil jedné miliardě Kč. Její zisk před zdaněním – 331,1 milionu Kč – byl druhý nejvyšší od roku 1993, tedy od okamžiku, kdy ji na základě zákona o státním podniku založilo ministerstvo hospodářství. O výsledcích svého hospodaření společnost informovala na konci května.

„Vysoký hospodářský výsledek roku 2006 ve výši 998 024 000 Kč umožnil novému vedení České pošty, po konzultaci s výrazně obměněnou dozorčí radou, přijmout rozhodnutí o jednorázových účetních operacích, jejichž realizace zvýšila transparentnost výsledků hospodaření na úroveň srovnatelnou s mezinárodními standardy. V době přeměny státního podniku na akciovou společnost to byl žádoucí krok,“ uvedl generální ředitel České pošty JUDr. Karel Kratina.

Výslednou hodnotu hospodářského výsledku zásadně ovlivnilo časové rozlišení výnosů u kreditovacích strojů v tržbách z poštovního provozu, tvorba finančních rezerv na kreditovací stroje a v neposlední řadě vytvoření rezerv na nevyčerpanou dovolenou zaměstnanců.

„Mimořádné operace ve výši 666,9 milionu Kč sice na jedné straně způsobily pokles vykazovaného zisku před zdaněním na hodnotu 331,1 milionu Kč, na druhé straně ale napravují historické nepřesnosti v účetnictví, a zejména umožňují vykazování přesnějších výsledků v letech následujících,“ poznamenal ekonomický náměstek Ing. Ladislav Musil.

Vzhledem k čistě účetnímu charakteru neměly mimořádné uzávěrkové operace žádný negativní dopad na celkovou finanční pozici společnosti.

Celkový meziroční nárůst provozních výkonů o zhruba dvě procenta táhly především tržby z poštovního provozu a tržby z obstaravatelské činnosti. Většina nákladových položek z oblasti výkonové spotřeby se meziročně naopak snížila nebo stagnovala. Dominantní položkou nákladů byly i loni osobní náklady, které ovšem rostly pomaleji než v předchozích letech. Při současném poklesu počtu pracovníků to v konečném důsledku znamenalo rozumný poměr růstu průměrné mzdy a růstu produktivity práce, komentovalo loňské výsledky vedení České pošty.

(pat)

Česká pošta v roce 2006

l Pod heslem „Sledujeme životní styl našich zákazníků“ Česká pošta rozhodla o postupném přemísťování některých poboček do obchodních a business center. Na konci roku 2006 jich bylo čtrnáct.

l V portfoliu produktů České pošty přibyla nová forma zajištění plateb v rámci daňových povinností občanů – daňová složenka.

l Počet zásilek zpracovaných technologií hybridní pošty, která dokáže převést data z elektronické podoby na papírový výstup vzápětí dodávaný adresátům, překročil hranici 60 milionů kusů. Vedle firemní klientely začali hybridní poštu využívat i jednotlivci pro zasílání pohlednic prostřednictvím MMS zpráv.

l Česká pošta doručila v roce 2006 téměř 900 milionů listovních zásilek a 26 milionů zásilek balíkových.

l Oboustranný pohyb finanční hotovosti mezi zákazníky, Českou poštou a Českou národní bankou představoval v roce 2006 číslo 669 miliard a 307 milionů Kč.

l V režimu D+1, tedy do druhého dne, doručila pošta 94,06 % z celkového počtu podaných standardních psaní. Ve světovém certifikačním programu EMS Co-operative, kterého se účastnilo 140 zemí, získala Česká pošta jako jedna ze čtrnácti poštovních správ ocenění Gold level.

l Pošta zahájila vnitřní transformaci tak, aby obstála v konkurenci evropského poštovního trhu. Ze stejného důvodu započala příprava změny právní formy České pošty, s. p., na akciovou společnost.

spinner