Česká pošta

Česká pošta v pololetí s dobrými výsledky

Česká pošta v pololetí s dobrými výsledky

České poště se v letošním roce daří. Její tržby za první pololetí přesáhly hranici deseti miliard Kč. Pololetní hospodářský výsledek 460 milionů Kč při celkových tržbách 10,033 miliardy Kč ukazuje, že i přes vytrvalý pokles listovních zásilek dokáže podnik generovat výnosy, které mu zabezpečí rozvoj i v plně konkurenčním prostředí, uvedlo v srpnu vedení České pošty.

Na pozitivním výsledku hospodaření se podílejí klasické poštovní služby stejně jako služby elektronické. Významný příspěvek představuje nové balíkové portfolio, zvyšují se tržby ze služeb poskytovaných pro podporu e-governmentu, zajímavá skutečností je, že zatímco o obyčejné listovní služby se zájem na trhu dlouhodobě vytrácí, tržby z doporučených listovních zásilek jsou stále stabilní součástí celkových výnosů podniku. K dobrému výsledku hospodaření přispěly i oblasti nových služeb, kam patří například roznos tiskových periodik, se kterým pošta započala v polovině loňského roku a o který je stále větší zájem.

V nákladové oblasti vykazuje Česká pošta úspory především na režijním materiálu a službách, zejména přesoutěžením starších dodavatelských smluv. „Solidní hospodářský výsledek nám zaručuje dokončení přípravy na plnou liberalizaci, kdy podnik potřebuje finance pro náročný investiční program. Ať už jde o dokončení přestavby logistické sítě, obnovu vozového parku anebo investice do ICT a nových technologií,“ řekl generální ředitel České pošty Ing. Petr Zatloukal.

Pošta přichází s balíkomaty

Pošta také připravuje další nové služby. Například v létě na Hlavní poště v Praze testovala systém samoobslužného vyzvedávání zásilek, tzv. balíkomaty, které by měly zákaz-níkům umožnit, aby si sami vyzvedávali zásilky 24 hodin denně po sedm dní v týdnu. Balíkomaty mají jednoduché a rychlé ovládaní a umožňují i výběr zásilky na dobírku. Zákazník si objedná zásilku například prostřednictvím e-shopu a vybere si jako místo doručení balíkomat na místě, které je pro něj nejvhodnější. Poštovní doručovatel uloží zásilku do balíkomatu, adresát obdrží SMS zprávu o uložení zásilky s pří-stupovým PIN kódem, který zadá v balíkomatu, zaplatí případnou dobírku a poté se mu otevře příslušná přihrádka, ze které si svou zásilku si vyzvedne.

Veřejná zakázka za 490 milionů

Česká pošta vypsala na nákup, údržbu a servis balíkomatů veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou 490 milionů Kč. V současné chvíli se nachází ve fázi posuzování a hodnocení nabídek. Od začátku příštího roku Česká pošta počítá s umístěním prvních deseti balíkomatů například v Praze či Českých Budějovicích. Do konce roku 2014 předpokládáme, že zákazníkům umožníme vyzvedávání balíků až ze 150 balíkomatů po celé republice, uvedla vedení České pošty. Půjde zejména o krajská a okresní města, kde budou balíkomaty umístěny v místech s vysokou kumulací obyvatel. Podle výzkumu, který si nechala Česká pošta zpracovat, považují zákazníci za ideální umístění balíkomatů v nákupních centrech, před poštou či u nádraží.

(pat) www.ceskaposta.cz

spinner