Deutsche Post hodlá omezit nabídku univerzální služby

Německo

Až na konci příštího roku vyprší monopol Deutsche Post (DP) na dopisní zásilky, budou se její zákazníci zřejmě muset smířit s upravenou, pravděpodobně omezenou nabídkou. Německá spolková vláda nicméně hodlá učinit vše pro to, aby se všeobecná dostupnost základních poštovních služeb od ledna 2008 nezměnila. V říjnu to uvedlo ministerstvo hospodářství SRN. Německá pošta považuje v této situaci za problematickou především otázku, zda na každé – i malé venkovské – pobočce bude vůbec možné zachovat stávající rozsah nabídky služeb. Poštovní zákon přitom počítá se všeobecně dostupným poštovním pokrytím pro celé území. Člen představenstva DP pro dopisní zásilky Hans-Dieter Petram v září uvedl, že v úvahu připadá i varianta, že pošta by mohla zrušit některé venkovské pobočky s malým obratem. „Samozřejmě že budeme i v budoucnu doručovat dopisy a balíky i do těch nejmenších obcí. Ale nevyplatí se nám v místě udržovat pobočku kvůli prodeji několika poštovních známek,“ řekl Hans-Dieter Petram. DP: „Zákon není tržní“ Podle paragrafu 87 německého zákona o poštovních službách je Deutsche Post „povinna zajistit plošné pokrytí a všeobecně dostupné služby“. Hans-Dieter Petram tuto formulaci považuje za „anachronismus, za cizorodý prvek v tržním prostředí“. Pokud by DP měla ze zákona povinnost základní službu poskytovat i po roce 2007, měla by mít podle jeho názoru větší volnost při tvorbě cen. Otevření trhu poštovních služeb by v takovém případě pro velký počet soukromých zákazníků nepřineslo očekávané zlevnění. Pokud by však regulační úřad přesto snížení cen nařídil, mohly by se do potíží dostat především konkurenční soukromé poštovní podniky. Dosud tedy není jasné, jak bude zajištění univerzální služby pro obyvatelstvo konkrétně vypadat. Již nyní se však ozývají hlasy volající po důkladné analýze „poštovních potřeb obyvatelstva“. Za „žádoucí“ považují přehodnocení současných požadavků na univerzální službu. Některé služby s otazníkem Lze si například představit, že některé málo využívané doplňkové služby, jako je například prodej cenin a kolků, by nemusely být nutně (ze zákona) nabízeny na každé pobočce pošty, ale pouze na vybraných centrálních úřadovnách, uvedl mluvčí DP. Podobně by se mohly změnit i služby typu „dobírka“ a „spěšné dodání“. Německá pošta usiluje o strukturaci povinné nabídky podle „skutečných potřeb“. Spolkové ministerstvo hospodářství teprve začíná uvažovat o charakteru univerzální služby. Během příštího roku proběhne veřejné slyšení zainteresovaných subjektů. Rozhodnutí by mělo padnout na podzim příštího roku.

www.dpwn.de

spinner