26. října 2011
Představitelé vrcholného managementu poštovních služeb téměř ze všech kontinentů se letos v září v německém Stuttgartu zúčastnili každoroční konference Světové poštovní unie (Universal Postal Union – UPU). Hlavním tématem jejich setkání bylo hledání vize rozvoje oboru do roku 2020. Velkou pozornost věnovali také nutnosti transformace v důsledku zásadních změn celého poštovního trhu. Třídenní akce se uskutečnila v rámci veletrhu Post-Expo 2011.
Fórum zahájil příspěvkem první viceprezident Deutsche Post Global Mail Thomas Baldry. „Čekejme neočekávané,“ řekl s poukazem na to, jak rychle se podmínky na trhu mění. Německý poštovní gigant podle něj hodlá pokračovat v rozsáhlých investicích do nových technologií.
Jako příklad přizpůsobování se trhu 21. století Thomas Baldry zmínil službu digitálního dopisu, kterou Německá pošta spustila před rokem. Uvědomujeme si, že jde o běh na dlouhou trať a výsledky se budou dostavovat až postupně, komentoval potíže, s nimiž se zatím projekt potýkal. Nové příležitosti podle něj přináší rovněž rozvoj internetového obchodu, a to především v oblasti expresního doručování balíkových zásilek.
Role pošty v digitální společnosti
Generální ředitel UPU Edouard Dayan na setkání hovořil o hledání nové role poštovních podniků v éře moderní sociální komunikace. „Nenahlížejme na digitální společnost jako na nepřítele klasické pošty, naopak hledejme nové výzvy a příležitosti pro poskytování kvalitnějších služeb,“ řekl.Na vývoj trhu reagují pošty různými strategiemi. Podle Edouarda Dayana by však vždy měly sledovat princip trvale udržitelného rozvoje. „Budujme rovněž silnou důvěru nejen v úzkém vztahu s našimi zákazníky, ale i pro celý poštovní sektor. Poštovní služby musejí být nadále vysoce důvěryhodným prostředkem komunikujícího světa dneška i zítřka,“ zdůraznil. Předseda představenstva PostNL Harry Koorstra informoval o restrukturalizaci nizozemského koncernu, při níž byly rozděleny poštovní a expresní služby.
Saúdskoarabská pošta klade důraz na internet
Představitelé saúdskoarabského poštovního podniku Saudi Post za důležitý prvek rozvojové strategie označili důraz na nové technologie. Saúdská pošta vytvořila všem občanům země e-mailovou schránku a zprovoznila virtuální obchod, ve kterém mohou živnostníci, malé podniky a řemeslníci z odlehlejších regionů nabízet své produkty, jež následně pošta zákazníkům doručí. Více než 50 procent Saúdů disponuje internetovým připojením, což podle prezidenta Saudi Post Mohammeda Bentena představuje velkou příležitost. Pošta se chce stát hlavním zprostředkovatelem komunikace mezi obyvateli a vládními úřady. „Týká se to více než 17 milionů lidí. Potenciálně je to obrovský generátor příjmů, pokud dokážeme zajistit příslušné služby,“ uvedl Mohammed Benten.
Světová poštovní unie pomáhá při spolupráci pošt
Světová poštovní unie (UPU) byla založena v roce 1874 ve švýcarském Bernu pod názvem Všeobecná poštovní unie. Jejím úkolem bylo zajistit spolupráci poštovních podniků a vytvářet podmínky pro mezinárodní přepravu poštovních zásilek. Unie záhy změnila jméno, neboť počet jejích členů rostl tak rychle, že již po třech letech činnosti přistoupili její představitelé k názvu, který nese do současnosti.
Devátý říjen, den podpisu Bernské smlouvy o založení unie, byl vyhlášen Světovým dnem pošty.
Na konci šedesátých let minulého století se UPU stala agenturou Organizace spojených národů. Také v této roli se stále zaměřuje na vytváření prostoru pro aktivní spolupráci poštovních podniků ve všech oborech, kterými se současné pošty zabývají.
Cílem UPU je poskytovat poradní a zprostředkovací služby při spolupráci pošt. V případě potřeby zajišťuje rovněž technickou pomoc. Stanovuje pravidla pro mezinárodní výměnu pošty a vydává doporučení k posilování růstu poštovních, balíkových a finančních služeb poštovních podniků.
Mezi dnešních 191 členů UPU patří také Česká republika. Do Světové poštovní unie vstoupila v roce 1993 po rozpadu bývalého Československa, které se stalo členem UPU dvě léta po svém vzniku, v roce 1920.
(pat) www.upu.int