Ing. Milan Loidl (PPL CZ) pro DN

PPL roste navzdory současné situaci v ekonomice

PPL roste navzdory současné situaci v ekonomice

Expresní zásilková společnost PPL navzdory nepříznivému vývoji ekonomiky plánuje další rozvoj. V Jažlovicích u Prahy buduje nové centrální překladiště a zahájila doručování zásilek na partnerská místa. „Klademe důraz na rozvoj nových služeb,“ uvedl ředitel pro obchod a marketing PPL Ing. Milan Loidl, kterému jsme položili několik otázek.

Daří se PPL v letošním roce i navzdory problémům v ekonomice?

„Letošní rok je pro PPL jedním z nejúspěšnějších v její historii. Ačkoli se nepohybujeme v období ekonomického růstu, PPL přesto roste dvouciferně. Loni v dubnu jsme převzali paletovou platformu Sprint a tomuto produktu se dnes daří velmi dobře, přestože je navázán na celkovou úspěšnost ekonomiky. Dosahujeme zde růstu mezi 20 až 30 procenty a v příštím roce paletovou službu doplníme o doručování na soukromou adresu. Tahounem balíkové části je oblast e-shopů, B2C. I když se již nejedná o růst kolem 30 až 40 procent, jako tomu bylo v minulých letech, stále se jedná o zajímavou část trhu.“

Očekáváte, že oblast e-commerce bude růst i navzdory problémům v ekonomice?

„Ano, předpokládáme, že i nadále bude oblast internetového nakupování růst, a to i pokud by měla přijít nějaká zásadnější krize. Jedná se o skutečně progresivní část ekonomiky a český trh dosud není na úrovni západních zemí, ve kterých se dnes prodává přes internet prakticky cokoli. Perspektiva je však dobrá i v oblasti B2B, kde stále existuje skupina firem, které nevyužívají balíkové přepravy k doručení zásilek z firmy do firmy.“

V očekávání dalšího růstu se chystáte u Prahy vybudovat nové velké centrální překladiště…

„PPL za sedmnáct let své existence nezažila rok, kdy by klesl počet přepravených zásilek. A růst zažíváme i navzdory současné situaci v ekonomice. Proto i do budoucna počítáme s tím, že budeme rozvíjet progresivní produkty, které nám zajistí další růst i v situaci, kdy celková ekonomická situace nebude nejpříznivější. Stávající centrální překladiště jsme vybudovali v roce 2004 a jeho kapacita pomalu přestává stačit. Zásilky sice můžeme třídit i v našich dalších depech, věříme však, že budeme růst, a proto je jediným řešením vybudovat nové centrální překladiště s investicí 25 milionů €. Kapacita překládky se tak zvýší ze čtyř na patnáct tisíc zásilek za hodinu. Stávající překladiště přebudujeme na regionální depo, které bude obsluhovat část Prahy a středních Čech.“

PPL zahájila v letošním roce zkušební provoz doručování zásilek na výdejní místa. V čem spatřujete význam této nové služby?

„Když jsme začali doručovat na soukromé adresy, zaregistrovali jsme zájem určité části zákazníků, kteří nemohou využívat klasické kurýrní služby, o možnost vyzvednout si zásilku na pobočce v čase, který jim vyhovuje. Primárně je výdejní místo určeno pro zákazníky e-shopů. O použití výdejního místa vždy rozhoduje zákaz-ník. Buď si tuto možnost zvolí přímo ve svém e-shopu, nebo v průběhu přepravy změní dispozici na našich internetových stránkách.“

Jak bude tento projekt pokračovat?

„Pilotní provoz jsme již ukončili, v současnosti máme 25 partnerských míst. Zaměřujeme se zatím na větší města, ale je možné, že se objevíme i v menších obcích. Naši partneři musí splňovat některé podmínky, například musí mít parkoviště pro zákazníky a umožňovat hladký výdej zásilek. Jedná se většinou o maloobchody, mezi výdejními místy však najdeme například i internetovou kavárnu. V příštím roce počítáme s vytvořením minimálně 150 doručovacích míst. Tento způsob doručování je pro nás zhruba stejně ekonomicky zajímavý jako doručování kurýrem. Neušetříme na něm ani nevyděláme. Snažíme se především nabídnout zákazníkům další možnosti doručení.“

Jak hodnotíte právní podmínky pro podnikání v oblasti expresního doručování zásilek?

„V této oblasti se nyní ocitáme v určitém vakuu. Dosud jsme podnikali podle obchodního zákoníku, ale se změnami v souvislosti s liberalizací poštovního trhu je v zásadě pravděpodobné, že část našich služeb bude označena za poštovní. Zákon ovšem tyto služby definuje velmi vágně a všechny logistické firmy, jejich klienty i příjemce zcela jistě čeká mnoho týdnů nejistoty a zmatků. Snažili jsme se v průběhu celého legislativního procesu připomínkovat jednotlivé návrhy, ale bohužel bez úspěchu.“

Pavel Toman

spinner