26. října 2006
Během několika měsíců by mělo začít České poště konkurovat zhruba 15 tisíc doručovatelů společnosti TNT Post. Ta začíná nabízet v ČR služby, které dosud poskytovala jen Česká pošta – doručování těžších obyčejných zásilek a adresných obchodních sdělení. O plánech společnosti informovali na počátku října její zástupci. „Průzkum trhu nám jasně říká, že Česká a Slovenská republika nabízejí obrovský potenciál pro rozšíření a zkvalitnění současné nabídky poštovních služeb. Víme, že náš vstup otevře trhy stejně jako ve všech zemích, kam jsme vstoupili,“ uvedl na tiskové konferenci generální ředitel TNT Post pro střední a východní Evropu Petr Zháňal. Podle obchodního ředitele Martina Kučery se hodlá TNT Post zaměřit na firemní zákazníky, kterým nabídne doručení sice později než Česká pošta, ale za nižší ceny. K tomu chce nabídnout doplňkové služ-by jako tisk a balení zásilek, marketingové služby či služby call centra. Například cena doručení obchodního psaní do 20 gramů u České pošty začíná na pěti Kč, TNT Post hodlá doručení stejné zásilky nabízet zhruba o korunu levněji. Místo do druhého dne však zákazník musí počítat s doručením během tří až čtyř dnů. Česká pošta, která má stále tzv. poštovní výhradu na doručování obyčejných psaní do hmotnosti 50 gramů, se podle mluvčí Dity Václavíkové konkurence neobává a její nástup považuje za zcela přirozený. Připomněla, že státem nedotovaná pošta musí výměnou za poštovní výhradu poskytovat celý rozsah služeb na celém území ČR za státem definovaných kvalitativních a kvantitativních ukazatelů. „Ostatní subjekty na trhu, které poště konkurují při poskytování většiny lukrativních služeb, přitom žádné regulaci nepodléhají,“ uvedla mluvčí. Poštovní výhrada vymezuje České poště část trhu, na které může podnikat pouze ona. Firma za to musí zajišťovat základní poštovní služby na celém území ČR. Letos se výhrada týká doručování psaní do 50 gramů za cenu nižší než 18 korun. Loni byla hmotnost dvojnásobná. Na doručování obchodních psaní se poštovní výhrada nevztahuje. TNT Post se v tuzemsku dosud zaměřovala na roznášení letáků, kde jí patří první místo na trhu. Tržby společnosti loni rostly o 16 procent. V současnosti má v tuzemsku 13 distribučních center a devět center na Slovensku. Firma je součástí nizozemského koncernu TNT, který působí v oblasti adresné a neadresné distribuce i v dalších evropských zemích.
(čtk/pat)