4. ledna 2012
Internetový obchod se v závěru roku postaral o znovuoživení evropského trhu kurýrních, expresních a balíkových služeb. Vyplývá to z listopadové studie poradenské společnosti A. T. Kearney. Počet zásilek dosáhl předkrizové úrovně z roku 2008, obrat operátorů však kvůli tvrdému konkurenčnímu boji a vyjednávání se zákazníky nikoli.
Loni objem přepravy na evropském trhu kurýrních, expresních a balíkových služeb vzrostl meziročně o šest procent na pět miliard zásilek. Obrat poskytovatelů těchto služeb se současně zvýšil pouze o čtyři procenta na 42,1 miliardy € a byl tak o pět procent nižší než v rekordním roce 2008.
„Jsme přesvědčeni o tom, že evropský trh kurýrních, expresních a balíkových služeb se nejpozději počátkem roku 2012 vrátí k obratu z roku 2008. Do roku 2013 by mohl počet zásilek růst tempem čtyři procenta ročně,“ uvedl k současným vyhlídkám oboru ředitel dopravního výzkumu A. T. Kearney Ferdinand Salehi.
Výrazná poptávka po cenově dostupných službách přitom podle studie vytváří na poskytovatele nadále extrémní tlak. V řadě zemí již expresní doručování zásilek nabízejí za cenu standardních služeb.
Online nakupování domácností je tahounem růstu evropského hospodářství. V celé Evropě tvoří B2C zásilky 43 procent veškerého objemu trhu. Počet mezinárodních zásilek přitom roste výrazně rychleji než objem vnitrostátní přepravy.
Do budoucna studie předpokládá konsolidaci národních trhů, poptávka po dražším expresním mezinárodním doručování bude naopak zaostávat. To výrazně zasáhne velkou šestku poskytovatelů expresních a balíkových služeb, která dohromady kontroluje 90 procent trhu.
n
***TNT Express registruje nárůst o patnáct procent.** V České republice zaznamenala například společnosti TNT Express ČR do začátku prosince meziroční nárůst počtu zásilek o více než 15 procent. „A to nás největší nápor teprve ještě čeká,“ řekl sales & marketing manager Petr Zajíc. Hitem letošních Vánoc je podle něj jednoznačně malá elektronika, hračky, ale více se posílají ve srovnání s loňským rokem také luxusní módní značky nebo domácí potřeby. „Před Vánocemi už tradičně sílí objednávky přepravy zboží z Asie do Čech, v této oblasti jednoznačně vede elektronika, zároveň i přes veškeré signály stagnace v eurozóně však pozorujeme také předvánoční nárůsty exportů od českých výrobců nebo z distribučních center do zemí Evropy,“ dodal Petr Zajíc.*