Ing. Jiřina Tapšíková (ČLFA) pro DN

„Největší potenciál mají operativní leasing a faktoring“

„Největší potenciál mají operativní leasing a faktoring“

Podnikatelské subjekty reagují na nedobrý ekonomický vývoj efektivnějším řízením svých nákladů. Proto se také zvyšuje poptávka například po operativním leasingu. Právě tento produkt má nyní podle předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace Jiřiny Tapšíkové společně s faktoringem největší růstový potenciál.

Jaké jsou vyhlídky trhu nebankovního financování na letošní rok?

„Některé makroekonomické analýzy napovídají, že zvláště druhé pololetí by mohlo přinést mírné oživení, které by se přirozeně odrazilo i ve výsledcích našich členských společností. Nárůst by mohl zaznamenat především sektor malých a středních firem, u kterých hraje financování prostřednictvím členů ČLFA zcela klíčovou a v podstatě nezastupitelnou roli. Zásadní obrat však neočekáváme, ten může přijít až s nastartováním dlouhodobého ekonomického růstu.“

Loňské výsledky ukazují výrazný propad finančního leasingu. Znamená to, že je to už produkt odsouzený k zapomnění?

„Finanční leasing zcela jistě k zapomnění odsouzen není. Ale jeho pozice je u nás ztížena legislativními podmínkami, které vážou minimální délku jeho trvání na dobu odpisování financované věci. To jej předurčuje spíše pro dlouhodobější financování. Leasingové společnosti se tomu musely přizpůsobit, a v jejich nabídce tak vedle finančního leasingu najdete i podnikatelský úvěr. Jde o dvě zcela rovnocenné alternativy. ČLFA se dlouhodobě snaží přimět legislativce k tomu, aby znevýhodnění finančního leasingu napravili (mimochodem – v evropském kontextu v tomto ohledu patříme mezi výjimky), ale bohužel se nám to zatím nepodařilo. Přesto v některých oblastech, například ve financování strojů a zařízení, je finanční leasing stále velmi silný.“¨

Jaké produkty naopak mají podle vás největší potenciál dalšího rozvoje a proč?

„V souvislosti s recesí roste poptávka po produktech s přidanou hodnotou – vedle operativního leasingu jde například o faktoring. Zvyšovat se bude také zájem o doprovodné služby, a to napříč produktovým i zákaznickým spektrem. Právě nabídkou doplňkových služeb se odlišujeme od bank. Leasingové společnosti jsou specialisty na zajišťování a rozvoj doplňkového servisu. Navíc ho dokážou poskytovat za výhodných podmínek. Především firemní klientela si to velmi dobře uvědomuje. Ví, že doprovodné služby zjednodušují, ale často i zlevňují naplnění a provoz investice. Manažeři leasingových společností se zájmem sledují i úvahy o opatřeních, která by měla vést k bezprostřednímu oživení ekonomiky. Mohla by zvýšit poptávku po financování podnikatelských investic i spotřeby domácností.“

Tomáš Johánek

spinner