29. ledna 2025, čtk
30.1. - Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) o povolení provozu nepřijdou. Odborně způsobilou osobou bude bývalý šéf Správy železnic Pavel Surý, který se od příštího týdne stane jednatelem Správy úzkokolejných drah (SÚD). Ta je dceřinou firmou JHMD, má povolení pro provoz a je zodpovědná za údržbu a provoz dráhy. Novinářům to v úterý potvrdil věřitel a předkladatel reorganizačního plánu Jan Kysela. Kdy vlaky letos opět vyjedou na koleje, Kysela ale neuvedl s tím, že zhruba do konce února budou připravovat plán na údržbu kolejí včetně výběru firmy nebo firem, které práce provedou, a financování provozu.
"Od příštího týdne máme nové vedení SÚD, to připravuje plán zprovozňování tratí. Jakmile budeme mít plán, budeme vědět, co na kterém úseku potřebujeme opravit, podle toho budeme volit technické partnery a tendrovat firmy, které práce provedou,“ řekl Kysela. Investorem zůstává společnost good thing. Případné dopravce pak budou vybírat kraje Jihočeský a Vysočina.
Majetek JHMD, který je nutný pro provoz na úzkokolejce, by mohlo odkoupit Sdružení měst a obcí Úzkokolejka, ve kterém je podle webu 11 obcí. Kysela jim představil projekt Živá úzkokolejka, což je ekonomický model, který vychází z údajů za rok 2024. Opět jde o turistické jízdy, předpokládaný roční dopravní výkon by byl 75 000 až 120 000 vlakokilometrů. Jihočeský kraj a Kraj Vysočina by investovaly zhruba 20 milionů Kč do objednané dopravy, dalších 20 milionů Kč by přispěl Státní fond dopravní infrastruktury. Hodnota majetku JHMD je podle znaleckého posudku 143 milionů Kč, cena pro sdružení by byla 110 milionů Kč.
"Obce ale požadují jednoznačné a nezpochybnitelné garance, které zajistí financování tohoto modelu bez dopadu na jejich rozpočty,“ řekl Michal Kozár, předseda Sdružení měst a obcí Úzkokolejka a jindřichohradecký starosta. S odkupem infrastruktury by museli souhlasit všichni členové sdružení a pak by to musela ještě schválit jednotlivá zastupitelstva obcí, dodal Kozár.
Firma JHMD je v úpadku od podzimu 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Loni získala povolení k provozu na tratích Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. První jízda se uskutečnila 10. srpna v úseku Nová Bystřice a Hůrky. Za půldruhého měsíce se svezlo 3500 lidí.
O reorganizačním plánu věřitele Jana Kysely se bude rozhodovat na schůzi věřitelů u českobudějovického krajského soudu 7. února. Na poslední schůzi věřitelů v prosinci loňského roku se přihlásilo 73 věřitelů s pohledávkami za více než 340 milionů Kč.
(čtk)
Ilustrační foto: JHMD