26. května 2016, čtk
26. 5. – České pojišťovny začínají stále častěji využívat k průzkumu, prohlídce a důkladné dokumentaci místa pojistných událostí speciální drony. Zájem ovšem roste i o jejich pojištění. Vyplývá to z vyjádření pojišťoven. „Začínáme v likvidaci škod používat jako první tuzemská pojišťovna vlastní drony, řízené vlastními licencovanými piloty. Máme na ně licenci a povolení k provádění leteckých prací," řekla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. „Létáme pouze na vymezeném území a zaznamenáváme výhradně data z hlášené pojistné události," doplnil první licencovaný pilot ČP Martin Fišr.
Drony, tedy malé bezpilotní letouny, jsou podle něj skvělými pomocníky ve chvílích, kdy je potřeba detailně zdokumentovat rozsáhlé škody a škody na těžko přístupných místech. Své využití najdou zejména v pojištění majetku a v zemědělském pojištění. Díky nim už nebude nutné, aby mobilní technik šplhal na poškozený komín či vysokou strmou střechu, dodal Fišr.
Využití dronů při likvidaci škod testuje při škodách na výškových budovách či rozsáhlých zemědělských škodách také pojišťovna Generali. „V rámci testu jsme dron použili například při prohlídce škody po požáru Národního muzea," připomněl mluvčí Generali Jiří Cívka. „Vlastní dron už jsme si pořídili a počítáme s jeho využíváním k rizikovým prohlídkám nebo při likvidaci větších škod," řekl mluvčí největší české makléřské pojišťovací společnosti Renomia Jan Osúch. Roste podle něj také zájem o pojištění dronů, hlavně mezi zemědělci. „Pojistili jsme už několik desítek dronů českých zemědělců. Využívají je hlavně k monitorování prorůstání a osychání plodin nebo odhadu výnosů. Velké exempláře pak slouží i pro postřik," uvedl Jiří Havelka z Renomia Agro.
Využití dronů plánují i další pojišťovny. „Sami je asi pořizovat nebudeme, ale uvažujeme o jejich pronájmu při dokumentaci velkých škod na majetku. To znamená, že by pro nás z nadhledu zmonitorovaly rozsah poškození například ve velkých skladových areálech nebo provozovnách. Zároveň víme, že drony začínají využívat i soudní znalci v případě řešení dopravních nehod. Tady vidíme do budoucna potenciál i pro likvidaci škod na motorových vozidlech," uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Drony se nyní využívají především k povrchovým či meteorologickým průzkumům. Ovládány jsou na dálku a pracovat s nimi mohou pouze speciálně proškolení pracovníci. Stroje mohou létat do výšky 300 metrů, jejich maximální dolet je až dva kilometry. Podléhají pravidlům a regulaci Úřadu pro civilní letectví.
(čtk)