Siemens VDO je připraven na zavedení digitálního tachografu

Digitální tachografy

„Společnost Siemens VDO je na zavedení digitálního tachografu připravena,“ oznámil v červnu na tiskové konferenci v německém Groß Dölln generální ředitel Siemens VDO Trading GmbH Josef Besting. „Digitální tachograf byl navržen v souladu s požadavky Evropské komise a ověřen tisíci testovacích kilometrů,“ řekl dále Josef Besting. Připravena a certifikována jsou již i první servisní pracoviště. I přes potíže, které oficiální zahájení instalace digitálních tachografů provázejí, již není možné proces jejich zavádění zastavit. Od srpna bude řada výrobců svá vozidla na vyžádání dodávat rovnou s digitálními tachografy, dodal. „Jsme na počátku nové éry. Nejen proto, že celý sektor se chystá po padesáti letech říci sbohem tachografickým kotoučkům, ale i proto, že digitální tachograf jasně ukazuje v jakém rozsahu jsou veškeré technologie pro užitková vozidla vystaveny změnám,“ řekl generální ředitel a výkonný viceprezident Divize užitkových vozidel Siemens VDO Automotive AG Marcel Lejeune.

Z historie tachografu Historie tachografů začala ve dvacátých letech minulého století v továrně na hodiny Kienzle v německém Villingen-Schwenningen, která v roce 1923 na trh uvedla hodiny Aurorex zaznamenávající dobu řízení a zastavení. Již o dva roky později byl tachograf schopen evidovat i ujetou vzdálenost a záznamová zařízení se postupně dále zdokonalovala. V roce 1984 byl představen kompaktní tachograf KTCO 1318, který se s více než osmi miliony kusů stal nejprodávanějším typem tohoto zařízení. V roce 1999 jej následoval modulární tachograf MTCO, který měl ještě širší využití a bylo možné jej propojit s elektronikou vozidla prostřednictvím CAN bus. „Dnes je digitální tachograf standardním vybavením užitkových vozidel ve většině částí světa. Avšak nebylo tomu tak vždy; například v Německu začalo být zaznamenávání dob řízení a odpočinku povinné v roce 1953. A v Evropě se tak stalo až v roce 1970,“ připomněl Marcel Lejeune.

Termín zavedení digitálního tachografu stále nejistý „Datum 5. srpna 2005, které bylo po dlouhou dobu považováno za konečný termín pro zavedení digitálního tachografu, je opět nejisté. A nikdo nemůže s určitostí říci, kdy bude nařízení č. 2135/98 skutečně implementováno ve všech členských státech EU,“ řekl ředitel mezinárodních vztahů Siemens VDO Automotive AG Ralf Bosch. Připomenul, že v Bruselu se o nových záznamových zařízeních diskutuje již patnáct let. V říjnu 1998 bylo v Úředním věstníku EU publikováno nařízení č. 2135, v němž Evropská komise požaduje, aby byla nová vozidla vybavena digitálními tachografy a aby členské země EU včas vybudovaly potřebnou infrastrukturu. „V té době bohužel nikdo nevěděl, jak by měly digitální tachografy skutečně vypadat ani jaké zdroje by měly být pro rozvoj a schválení takového systému požadovány či co by měla zahrnovat nezbytná legislativa členských zemí. Nebylo ani vyjasněno, kdo, jak a kdy by měl vydávat tachografové karty. A nikdo nevěděl ani to, jaké náklady budou zapotřebí na vybudování potřebné infrastruktury či jakou dobu budou výrobci vozidel potřebovat na vytvoření logistických procesů,“ řekl Ralf Bosch. Přesto byl v nařízení 2135 stanoven konkrétní časový rozvrh. Pracovní skupiny podle něj měly navrhnout technické specifikace pro digitální tachografy, které byly v podobě tzv. Přílohy 1B zveřejněny v Oficiálním věstníku EU 5. srpna roku 2002. Nejpozději do 21 měsíců od zveřejnění Přílohy 1B (tedy do května roku 2004) měly všechny členské země zajistit vydávání tachografových karet. Nejpozději do 24 měsíců od zveřejnění Přílohy 1B (tedy do 5. srpna letošního roku) měla být všechna vozidla uváděná poprvé do provozu vybavena zařízením splňujícím požadavky Přílohy 1B, tedy digitálním tachografem. Avšak 5. srpna 2004 (původní termín pro vydávání karet) nebyla žádná země ani zdaleka připravena přijímat žádosti řidičů, dopravních firem, servisních pracovišť a kontrolních orgánů o vydání karet. A situace se stále příliš nezlepšila – letos 5. května byly pouze čtyři z 29 členských zemí schopny vydávat tachografové karty, upozornil Ralf Bosch.

Od srpna dobrovolná montáž? Další vývoj záleží na tom, jak se mezi sebou dohodnou Evropská komise a Rada ministrů. Podle neoficiálních informací však k jednání dojde až po letní přestávce – zdá se tedy, že výrobci vozidel, dopravní společnosti ani kdokoli jiný, koho se zavedení digitálních tachografů týká, nedostane informaci ohledně závazného termínu dříve než na podzim. Společnost Siemens VDO Automotive AG jako přední dodavatel elektroniky a mechatroniky pro automobilový průmysl však vycházela z původně stanoveného termínu. Proto již vyvinula potřebné kontrolní jednotky a vybudovala nezbytné výrobní kapacity. „V současné době již naše servisní organizace připravily více než 1500 servisních pracovníků a začaly s výcvikem řidičů, správců vozového parku a kontrolních pracovníků. Digitální tachograf Siemens VDO je schválen a připraven k distribuci,“ řekl Ralf Bosch. Od původního termínu – 5. srpna letošního roku – by podle něj mělo být možné montovat digitální tachografy na základě dobrovolnosti. Podle Ralfa Bosche je to i v zájmu dopravců, neboť digitální tachografy jim umožní mimo jiné lepší správu vozového parku a zkrácení období, v němž budou souběžně užívat stávající a nová záznamová zařízení.

Příprava servisů a řidičů Zavedení digitálního tachografu v 29 zemích a zajištění přípravy všech osob, které s ním přijdou do styku, v 21 jazycích, bylo pro Siemens VDO velkou výzvou, uvedl Josef Besting. První, kdo s novým zařízením přijde do kontaktu, budou servisní pracoviště. A budou muset počítat s větším objemem dokumentace a s přísnější kontrolou než dosud. Například oživení tachografů včetně zanesení registračního čísla vozidla bude možné pouze s pomocí servisní karty. Následná kalibrace, konfigurace, opravy a pravidelné kontroly (nejméně jednou za dva roky) budou možné pouze ve specializovaných dílnách. Již od loňského podzimu Siemens VDO poskytuje svým partnerům řadu nových služeb. Základem nabídky je softwarový balíček KIPAS 2.0, který podporuje veškeré práce s digitálními tachografy. V návaznosti na tento software Siemens VDO dílnám nabízí i vhodný hardware. Aby se předešlo případným nejasnostem a řidiči byli na obsluhu digitálních tachografů náležitě připraveni, připravila pro ně společnost Siemens VDO výukový program na CD, který lze spustit na jakémkoli běžném stolním nebo přenosném počítači. Tento virtuální kurz trvá dvě a půl hodiny. Řidič se v osmi lekcích krok po kroku seznámí s konstrukcí zařízení, s po-užíváním karty a se svými povinnostmi. Obdobný program připravil výrobce rovněž pro správce vozového parku a pracovníky servisů. Kontrolní orgány mají instruktáž integrovánu do stávajících školicích platforem.

Zpracování dat ve firmě Dopravním firmám přibudou v důsledku zavedení digitálních tachografů některé povinnosti – především stahování a archivace dat. Údaje z digitálních tachografů budou muset být pravidelně stahovány (v některých zemích každé tři měsíce) a archivovány (za celý park od jednoho do pěti let) stejně jako data z karet řidičů (download každých 21 dnů). „Na první pohled se to jeví jako další byrokracie a práce. Ale při bližším pohledu zjistíte, že tyto nové úkoly nabízejí dopravním firmám velkou příležitost,“ upozornil Josef Besting. Vzhledem k tomu, že data jsou k dispozici již v digitální formě, lze je podle něj snadno a přesně analyzovat a využívat pro správu vozového parku i například pro výpočet mezd. Co se týče archivace dat, nabízí Siemens VDO dopravcům dvě řešení. Pro menší firmy je vhodná na internetu založená služba Internet service TIS-Web, která umožňuje přenos dat prakticky z jakéhokoli počítače a jejich archivaci a zpracování na centrálním serveru Sie-mens VDO. Především pro větší firmy je pak určen vlastní kancelářský systém TIS-Office. Milan Frydryšek (Další informace o digitálních tachografech Siemens VDO přineseme v DN 31/05.) www.vdo.comwww.vdo.com/dtco

spinner