4. srpna 2005
V DN 27/05 jsme uveřejnili informaci o tom, jak je společnost Siemens VDO připravena na zavedení digitálního tachografu. Nyní přinášíme další informace o její nabídce pro uživatele nových záznamových zařízení. Digitální tachograf vypadá na první pohled jako běžné autorádio a bez podrobnějšího prozkoumání si jej lze splést i se stávajícím záznamovým zařízením. Avšak v místě, kam se doposud vkládaly tachografické kotoučky, má nový tachograf štěrbiny pro vsunutí čipových karet řidiče a spolujezdce. Srdcem digitálního tachografu je velkokapacitní paměť (tzv. mass memory), která má dostatečnou kapacitu pro uchování dat po celý pracovní rok. V této paměti je zaznamenáno, stejně jako na starých kotoučcích, kdo v dané době řídil vozidlo, jak dlouho a jakou rychlostí. Konkrétního řidiče tachograf identifikuje pomocí jeho osobní karty. Kromě řidiče mají čipové karty také dopravci, servisy a kontrolní orgány. Vedle rozhraní pro stahování dat má digitální tachograf DTCO 1381 také tzv. informační rozhraní, které umožňuje souvislý přenos dat do palubního počítače, jakým je například Siemens VDO FM 200.
Bezpečnost dat je prvořadá Celý systém – včetně toku informací mezi senzory, velkokapacitní pamětí a čipovými kartami – musí být chráněn před možností jakékoli manipulace či změny. Navíc data musí zůstat důvěrná a v případě selhání systému nesmí dojít k jejich ztrátě. Společnost Siemens VDO proto vyvinula pro digitální tachografy (na základě přísných standardů Evropské komise) tzv. Oceňovací kritéria pro bezpečnost informačních technologií (ITSEC). Pro ilustraci: interakce mezi kreditní nebo debetní kartou a bankomatem je podřízena stejným standardům. „Z našich interních výzkumů víme, že náš digitální tachograf je schopen odolávat útokům profesionálních hackerů s přiměřeným vybavením více než čtyři týdny,“ řekl v červnu na tiskové konferenci v německém Groß Döllnu generální ředitel a výkonný vice-prezident Divize užitkových vozidel Siemens VDO Automotive AG Marcel Lejeune s tím, že zákazníky laboratoře Siemens jsou například i instituce Evropské unie a německá vláda.
Činnost digitálního tachografu Řidičův pracovní den v kabině vozidla začíná vsunutím jeho čipové karty do záznamového zařízení a v případě, že je s ním spolujezdec, i on vsune svou kartu do tachografu – systém je oba zaregistruje. Avšak ještě před tím, než oba nastaví svou činnost, přizpůsobí se tachograf danému časovému pásmu. Poté oba řidiči (stále ve stojícím vozidle) zvolí pomocí tlačítka režim své práce. V momentě, kdy je zapalování vozidla vypnuto, tachograf se automaticky přepne z „doby řízení“ na „jinou práci“. Na konci pracovní směny řidič nastaví „přestávku“ a chce-li si zkontrolovat svou práci během dne, vytiskne si přehled. Výhodou je, že údaje jsou přehledně uspořádány a řidič již nemusí pracně studovat křivky jako na stávajícím tachografickém kotoučku. Poté vyjme svou kartu a může opustit pracoviště.
Další možné využití digitálního tachografu Siemens VDO vychází z předpokladu, že digitální tachograf není izolovaným zařízením, ale integrovaným systémem užitkových vozidel, a umožňuje vazbu mezi kamionem a jeho okolím. Jestliže je tento systém integrován inteligentně, je podle Marcela Lejeunea přínosný jak pro řidiče, tak pro dopravce, ale i pro bezpečnost a komfort jízdy.
Aktuální informace V souvislosti se zavedením digitálních tachografů uvádí Siemens VDO na internetu nový informační portál. Na adrese www.vdo.com/dtco lze zde najít potřebné informace rozčleněné podle typu návštěvníka (řidič, správce vozového parku, servisní pracovník, státní správa). Lze zde najít i odkazy na nejbližší servisní pracoviště. Informace jsou uvedeny v němčině, angličtině, španělštině, italštině, francouzštině a holandštině. Milan Frydryšek www.vdo.com www.vdo.com/dtco