30. června 2005
O několik dní dříve, než se plánovalo, zahájil minulý týden činnost Nebankovní registr klientských informací (NRKI). Zásadní přidanou hodnotou NRKI z pohledu uživatelů, ale i spotřebitelů, je komplexnost sdílených dat. Obsahuje totiž nejen negativní data (například opožděné platby či nesplácení), ale i pozitivní informace o splácení závazků. To bude mít pro bonitní klienty mimo jiné efekt rychlejšího a lehčího přístupu k finančním produktům, uvedl Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti Czech Credit Bureau, která vývoj registru zajišťovala. V současné době obsahuje NRKI téměř 90 tisíc osobních záznamů a více než 150 tisíc záznamů o úvěrových, leasingových či splátkových kontraktech od osmi nejvýznamnějších leasingových a splátkových společností sdružených do zájmového sdružení právnických osob Leasing & Loan Credit Burerau (LLCB). Sdružení LLCB založilo osm společností působících v ČR v oblasti leasingu a splátkového prodeje – ČSOB Leasing, GE Money Auto, GE Money Multiservis, CAC Leasing, CCB Finance, ŠkoFIN, Leasing České spořitelny a Autoleasing. V současné době se o členství ucházejí již i další zájemci. „Spuštění NRKI zásadně ovlivní trh leasingu a splátkového prodeje a omezí rizika plynoucí z nesolventnosti nebo podvodného jednání některých zákazníků. Registr by se měl také stát brzdou na cestě do bludného kruhu splácení úvěru úvěrem, do kterého se dostává stále více českých občanů,“ řekl Petr Kučera. Splátkový registr umožní rychle si udělat u každého klienta obrázek o jeho dosavadních závazcích a lépe tak posoudit jeho schopnosti splácet případný další závazek. Pozitivní úvěrová minulost naopak klientům NRKI umožní získat kvalitnější finanční produkty. Na vývoji projektu se stejně jako v případě již tři roky fungujícího bankovního úvěrového registru podílel také akcionář CCB, italská společnost CRIF, který poskytla svůj informační systém EURISC a podílí se na zpracování dat. (jet)