12. července 2021, lan
12.7. - Před 50 lety, konkrétně v pondělí 12. července 1971, vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Od té doby prošla „Dé jednička“ velkou proměnou a v posledních 7 letech bylo z technologického hlediska fakticky znovu postaveno za plného provozu 119 kilometrů brněnské dálnice; zbývajících 41 kilometrů stavaři dokončí do října.
Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.
V letech 1996 – 1999 se D1 rozšiřovala na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Že je dálnice na hranicí své životnosti se vědělo minimálně od roku 2002. S kompletní obnovou D1 za provozu se začalo až 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.
Rozjezd modernizace D1 byl velmi pomalý. Začala v roce 2013 a termín jejího dokončení nebyl stanoven přesně. Ještě po zahájení modernizace v roce 2013 a 2014 se však vedla diskuse, jaká metodou má být D1 vlastně modernizovaná.
Na konci roku 2015, kdy měla hotova polovina, byly hotovy 4 úseky (z 25) o délce 35 kilometrů z celkových 160 km. Už tehdy tedy bylo zcela jasné, že se to v roce 2019 nedá stihnout. Teprve po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka (konec roku 2014) se práce na modernizaci D1 rozjely naplno.
Aktuálně se modernizují 4 úseky na 41,5 kilometrech:
- Hvězdonice-Mirošovice (úsek bude hotový v srpnu);
- Koberovice-Humpolec (úsek hotový na přelomu září a října);
- Velký Beranov-Měřín (úsek hotový na přelomu září a října);
- Devět křížů-Ostrovačice (úsek hotový na přelomu září a října);
- Zmodernizováno je celkem 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů.
(lan)
Foto: ŘSD