7. června 2024, čtk
7.6. - Polská stavební společnost Budimex podá odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti vyřazení z tendru na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Včera o tom informovala mluvčí Budimexu Diana Zyglewská. Z tendru Budimex vyloučilo Ředitelství silnic a dálnic.
Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušil antimonopolní úřad. ŘSD následně Budimex z tendru vyloučilo. Stavba úseku o délce 21,1 kilometru měla původně začít loni v prosinci.
"Odvolací řízení je rozsáhlé. V dalším kroku plánujeme do 10. června 2024 podat odvolání k ÚOHS. Rozhodli jsme se zvolit tento postup, neboť jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11," uvedla Zyglewská.
K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května uvedlo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií. Odvoláním Budimexu se případ zase vrátí k ÚOHS.
Ředitel ŘSD Radek Mátl nedávno uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Proti výběru Budimexu loni v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad. MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD