​ČESMAD Bohemia: „V současné situaci je třeba prostě prodloužit smlouvu s Kapschem“

​ČESMAD Bohemia: „V současné situaci je třeba prostě prodloužit smlouvu s Kapschem“

Situace kolem výběru provozovatele mýtného systému po roce 2016 je jedním z témat, kterým se Sdružení ČESMAD Bohemia dlouhodobě věnuje. Podle jeho zástupců je třeba, aby byla co nejdříve prodloužena smlouva se stávajícím dodavatelem o tři roky a byly implementovány prvky interoperability. Jiná varianta od roku 2017 podle nich už není k dispozici. 

Časová tíseň podle představitelů sdružení po letech nečinnosti a přešlapování dostává stát do téměř slepé uličky. Dopravci požadují, aby bylo mýto spolehlivé, spravedlivé a uživatelsky komfortní a přinášelo malé administrativními náklady na jejich straně. Mýto musí být také ekonomické – zpoplatněny mají být jen komunikace, kde se výběr vyplatí. Sdružení již několik let upozorňuje, že regulovat vjezd kamionů na některé komunikace lze s minimálními náklady pomocí zákazových značek a není k tomu zapotřebí zpoplatňování i silnic nižší třídy, které jen trestá podnikatele v menších obcích.

Po zkušenostech se zaváděním mýtných systémů v České republice a v zahraničí dopravci také požadují, aby jakákoliv změna byla zahájena v dostatečném předstihu – aby na případnou výměnu palubních jednotek a smluv byly minimálně tři měsíce. Co se týče nákladů na systém, ty musí být podle Sdružení ČESMAD Bohemia co nejnižší (maximálně 15 procent při současných mýtných sazbách).

Mýto musí být interoperabilní, aby dopravce měl jen jednu smlouvu a jednu palubní jednotku pro všechny země, jimiž vozidlo projíždí, bez ohledu na provozovatele systému a technologii odečtu mýtného. Proto ČESMAD Bohemia požaduje, aby byla co nejdříve prodloužena smlouva se stávajícím dodavatelem o tři roky a byly implementovány prvky interoperability. Jiná varianta už podle sdružení od 2017 není k dispozici. Čím později bude smlouva, tím horší pozice státu k vyjednání slevy z provozních nákladů, upozornili dopravci.

Nevýběr mýtného od 1. ledna roku 2017 není podle nich řešením. Došlo by k výpadku národních zdrojů na infrastrukturu a české dálnice by se staly eldorádem tranzitujících vozidel. Řešením nejsou ani dálniční kupóny – potenciální výnos z nich je nesrovnatelný a není ani dost času na jejich zavedení, varovali dopravci.

Během ´koupeného času´ musí stát podle zástupců Sdružení ČESMAD Bohemia zpracovat kvalitní koncepci financování infrastruktury (včetně zpoplatnění) na delší období, případně upravit legislativu a provést férovou soutěž na další periodu. „I přes velmi složité právní aspekty žádáme vládu jako celek, aby našla řešení,“ uvedli zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia před jednáním vlády minulý týden.

(lan)

spinner