17. září 2021, čtk
17.9. - Dopravci v srpnu na mýtných poplatcích zaplatili přes 1,11 miliardy korun. Meziročně to je o 22 procent více, což je způsobeno zejména novou strukturou poplatků. I tak jsou srpnové výběry oproti většině předchozích měsíců letošního roku slabší, v létě totiž výběr mýta tradičně klesá. Informoval o tom správce mýtného systému CzechToll.
Výběr mýta letos zatím v každém měsíci překonal hranici jedné miliardy korun. Srpen je tak zatím letos třetí nejslabší. Nižší výběry byly pouze v lednu a v únoru, kdy dopravu výrazněji omezovala koronavirová krize. Meziměsíčně v srpnu klesl i počet mýtných transakcí, oproti červenci o deset milionů na 86,1 milionu transakcí. Do intenzity dopravy se podle CzechTollu promítly jednak dovolené dopravců a také dopad omezení produkce v automobilovém průmyslu, který čelí nedostatku čipů nutných pro výrobu vozidel. V meziročním srovnání sice šlo o růst mýtných transakcí o 6,6 procenta, ve srovnání s červnem to však byl pouze poloviční vzestup.
Na rostoucích úhradách dopravců má letos velký vliv změna sazeb, kterou vláda schválila loni na podzim. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu. Poplatek stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy, než EURO VI je nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav. Peníze z mýta by podle ministerstva dopravy měly být určené na omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je výstavba protihlukových stěn.
Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll. Ke konci července bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno přes 610 000 vozidel, z toho 161 000 vozů z Česka.
(čtk)
Foto: LAN