5. prosince 2019, čtk
5.12. - Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude v příštím roce hospodařit s 87,3 miliardy Kč. Návrh rozpočtu fondu schválila Sněmovna. Na letošek měl fond dopravy schválený rozpočet o miliardu nižší, jeho výdaje ale v průběhu roku vzrostly zhruba a 101 miliard Kč.
Ministerstvo dopravy už oznámilo, že stát by měl dát příští rok na dopravní stavby 93 miliard Kč. Schválená částka se navýší z nevyčerpaných zdrojů a ze zůstatků fondu dopravy.
V případě potřeby vyššího objemu peněz chce ministerstvo dopravy jednat s ministerstvem financí o dalším zvýšení rozpočtu SFDI. Rozpočet fondu se přitom navyšoval už při jeho přípravě, prvotní návrh byl o pět miliard korun nižší.
Více než 70 miliard Kč ze schváleného rozpočtu fondu na příští rok tvoří národní zdroje. Dalších zhruba 17 miliard představují peníze z evropských fondů. Přes 60 procent výdajů má jít na investice, tedy na stavbu a rozsáhlé modernizace dopravních sítí.
Ministerstvo dopravy při sestavování rozpočtu nevyhovělo požadavkům řady subjektů. Celkové požadavky činily přes 109 miliard Kč. Rozpočet nezahrnuje mimo jiné peníze na krajské silnice. Stát v minulých letech poskytoval krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. Loni to byly čtyři miliardy korun. Ze SFDI byla vyčleněna polovina, zbytek byl z evropských peněz.
Návrh na výstavbu a rekonstrukce silnic a dálnic počítá z národních zdrojů s dotací přes 21 miliard Kč, asi o tři miliardy víc má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury a zhruba 1,6 miliardy na vodní cesty. Další peníze jsou určeny na údržbu, opravy a provoz dopravních systémů. Zhruba 2,4 miliardy korun jsou vyčleněny na zvedení a provozování elektronického mýta.
V roce 2021 by měl fond podle rozpočtového výhledu hospodařit s 90,1 miliardy Kč a o rok později se 85,1 miliardy Kč. V letech 2021 a 2022 se předpokládá dočerpání peněz z evropských fondů na léta 2014 až 2020 a podle podkladů se budou muset zavádět nové způsoby financování dopravní infrastruktury. Patří k nim projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru. V roce 2020 by mohl by mohl být zahájen první z nich, výstavba dálnice D4 mezi Prahou a Pískem.
Státní fond dopravní infrastruktury funguje od roku 2001, od té doby poskytl na financování dopravní infrastruktury více než 1,1 bilionu Kč. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích na Rokycansku.
(čtk)
Foto: LAN