Studie o elektronickém mýtu

Inoxive: Letošek bude v mýtném rekordní, za rok může být hůř

Inoxive: Letošek bude v mýtném rekordní, za rok může být hůř

PRAHA (8.12.) – Český mýtný systém vybral od ledna 2007 do konce listopadu 2015 již 66 miliard korun a zpoplatněná vozidla ujela za toto období 16 miliard kilometrů. Říjen 2015 se výběrem 899 milionů korun současně stal rekordním měsícem z hlediska výběru za celou historii systému. „Naše upravená predikce výnosu roku 2015 počítá s ročním výběrem mýta mezi 9,65 a 9,8 miliard korun. Silný růst v prvním pololetí roku 2015 je plně v souladu s vývojem ekonomiky, v které byla klíčovým zdrojem růstu tvorba zásob. A ta samozřejmě potřebuje dopravu,” shrnuje situaci Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive.

Meziroční růst výnosů v březnu a červnu přesáhl 15 procent. „Jsme tak svědky velice pozitivní situace, kdy došlo ke zvýšení sazeb v lednu 2015 a současně ekonomika rekordně roste. Tyto dva faktory zvýší mýtné výnosy oproti roku 2014 téměř o miliardu korun. Takový růst nebyl od roku 2011,” pokračuje Ondřej Zaoral. Díky zvýšení sazeb je mýtné letos průměrně o 30 haléřů na kilometr dražší. Rozhodující 65procentní podíl na růstu výnosu má právě zvýšení sazeb, pouze 35 procent růstu mýtných výnosů lze přisoudit ekonomickému růstu a zvýšené dopravní aktivitě. „Největší vliv na výběr mýtného v listopadu a v prosinci budou mít běžné faktory ovlivňující život nás všech nástup zimy, extrémy počasí paralyzující dopravu a v neposlední řadě vánoční svátky, kryjící se částečně s víkendem,” uzavírá rok 2015 Zaoral.

Sazby beze změny v roce 2016 spolknou čtvrt miliardy

V příštím roce se výnosy vrátí k mírnějšímu růstu. Opakování rekordního roku nelze očekávat, protože například na rozdíl od Rakouska neupravuje Česká republika mýtné sazby pravidelně ani o inflaci. Mýtné tarify na rok 2016 se tak nemění. Modernizace vozového parku ale nezadržitelně pokračuje a s ní přibývá podíl vozidel, která platí nejnižší tarify. Inoxive proto predikuje desetihaléřové snížení průměrné ceny mýta na kilometr. Ačkoli tabulkové tarify se nemění, vyšší podíl nových vozidel sníží výnosy asi o 230 milionů korun. Než začnou příští rok mýtné výnosy růst, bude muset zvýšená dopravní aktivita vykompenzovat toto snížení. „230 milionů korun se vybere od 51 milionů kilometrů nejběžnějšího kamionu na dálnici, což je pro představu 120 tisíc jízd napříč Českou republikou z Německa na Slovensko,” přibližuje analýzu Ondřej Zaoral.

Příští rok může padnout desetimiliardová hranice

Aktuální predikce mýtných výnosů na rok 2016 je mezi 9,75 a 10,5 miliard korun. Tato predikce je však stále předběžná, zejména v stínu událostí posledních týdnů. Začíná se otevřeně mluvit o tom, že ekonomický růst Evropy se dostává pod tlak a zhoršení bezpečnostní situace vždy jako první dopadá na dopravu a mobilitu. „Pokračující digitalizace ekonomiky začíná měnit závislost mezi ekonomickým růstem a dopravní potřebou. Růst nákupů na internetu mění globální logistiku a samozřejmě rostoucí částí českého HDP jsou i ryze digitální služby, odehrávající se zcela mimo kamenný svět,” doplňuje Jan Brašna, expert společnosti Inoxive pro oblast digitálních služeb a technologií.

Už jen 400 dní zbývá do dne D

Význam mýtného zejména pro financování infrastruktury v Evropě stále roste. Připravuje se spuštění národního mýtného systému v Belgii, probíhá soutěž v Slovinsku. Ve středoevropském regionu (CZ, SK, PL, AT) se v roce 2014 poprvé vybralo na mýtném více než dvě miliardy eur. Rakousko připravuje generační obměnu systému, spuštěného v roce 2004, přičemž zůstává u strategie zpoplatnění dálnic mikrovlnnou technologií. Německo naopak rozšiřuje své satelitní mýto na lehká nákladní vozidla a zpoplatňuje i čtyřproudové spolkové silnice (obdobu našich rychlostních komunikací). „Česká republika začala stříhat pomyslný mýtný metr od pátku 27. listopadu zbývá do konce provozní smlouvy s konsorciem Kapsch rovných 400 dnů. Nezbývá než držet ministerstvu dopravy palce, aby predikce výnosů na rok 2017 nemusela být nula,” uzavírá každoroční ekonomickou analýzu mýtného systému Ondřej Zaoral.

(tj)

spinner