20. září 2015
Společnost Kapsch, která provozuje mýtný systém, má obavu o další pokračování tendru na výběr mýtného po roce 2016. Ministerstvo po čtyřech měsících diskuse o součinnosti zatím neuvedlo, co po firmě chce, řekl minulý týden ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix. Ministerstvo připustilo, že setkání nebyla v uplynulém měsíci tak intenzivní, protože úřad čekal na rozhodnutí vlády.
„My s firmou Kapsch jednáme. Ta jednání samozřejmě nejsou jednoduchá,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Jednání podle něj ovlivňuje i to, že ministerstvo nemá na danou problematiku tolik odborníků jako firma Kapsch. „Já bych k tomu chtěl poznamenat, že mi přijde velmi zvláštní, že dodavatel státu, v tomto případě konsorcium Kapsch, má tak výraz-nou potřebu v médiích upozorňovat, jak dobře nebo nedobře se jim se státem jedná,“ uvedl Dan Ťok. On sám prý nemá potřebu chodit do médií a říkat, co Kapsch udělal nebo neudělal. S Karlem Feixem si prý již několikrát řekli, že pokud bude mít nějaké připomínky, má na ministra telefon, může mu zavolat a sejít se s ním.
Podle Karla Feixe se při jednání s ministerstvem zadrhl hned první krok, kterým je dohoda o součinnosti s Kapschem při předání systému novému potenciálnímu provozovateli. Od dubna úřad nedokázal říci, co konkrétně po stávajícím provozovateli vlastně chce, řekl Karel Feix. Místo intenzivního vyjednávání, které na jaře slibovalo ministerstvo, se zástupci Kapsche s ministerskou expertní skupinou setkali pouze čtyřikrát.
Součinnost firmy Kapsch nebyla zatím specifikována
Jednání se poměrně brzy zastavila na otázce, jak má požadovaná součinnost Kapsche vypadat. „Oni měli představu, že my znajíce ten systém jim řekneme a poradíme jim, jak mají postupovat,“ uvedl Karel Feix. To ale společnost odmítla. Pokud by Kapsch připravoval podmínky přechodu na nového provozovatele pro ministerstvo, znamenalo by to pro něj diskvalifikaci z připravovaného tendru na další tříletý provoz systému, dodal Karel Feix. Podle ministerstva dopravy se ale schůzek odehrálo víc, úřad uvedl, že jich bylo minimálně deset. Údajně se jen u čtyř pořizoval záznam a šlo o oficiální setkání Kapsche s ministerským expertním týmem.
Přestože průtahy hrají Kapschi jakožto současnému provozovateli systému do karet, firma se obává toho, aby nebyla obviňována z průtahů a z toho, že s ministerstvem nespolupracovala dostatečně, uvedl Karel Feix. Pokud ministerstvo dopravy nestihne vypsat otevřené výběrové řízení, bude muset stát se současným provozovatelem uzavřít dohodu na pokračování stávajícího kontraktu bez soutěže.
Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že jeho vlastní expertní tým připravit pravidla součinnosti s Kap-schem nedokáže. Do hry se tak opět vrátil tendr na externího mýtného poradce. „Já obecně proti manažerovi nejsem. Když se podívám, jaké máme personální obsazení na ministerstvu, tak to pravděpodobně nutné stejně bude,“ komentoval požadavek koaličních partnerů na externího poradce již dříve Dan Ťok. Předchozí výběrové řízení na mýtného poradce, které ministerstvo dopravy nedotáhlo do konce, ale trvalo od vypsání do svého zrušení osm měsíců.
Kapsch tak podle Karla Feixe dodnes netuší, jak dlouho by měl nového provozovatele školit nebo jak dlouho bude za výběr mýtného odpovídat a odkdy bude za provoz odpovídat nový provozovatel. Případná penále za výpadky výběru jsou přitom značná. Smlouva mluví o náhradě ušlého mýta a dalších škodách, přitom jen na mýtném jde denně o 25 až 30 milionů Kč, dodal Karel Feix.
Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy Kč, celkem k červenci šlo o částku převyšující 63,5 miliardy Kč. Z toho stát společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům za služby a vybudování systému zaplatil 16,3 miliardy Kč bez DPH.
(čtk)