2. října 2014
PRAHA (2.10.) – Více než dvě stovky dopravních staveb v hodnotě 230 miliard korun plánuje ministerstvo dopravy zahájit do konce roku 2016. Na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích 1. třídy se v tomto období předpokládá zahájení asi 80 staveb, které po svém dokončení rozšíří silniční síť o 400 km. Investice zajistí mimo jiné dobudování více než 260 kilometrů nových či modernizovaných komunikací tohoto typu. Informoval o tom mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Aktuální přehled plánovaných dopravních staveb předložil ministr dopravy Antonín Prachař pro informaci vládě. Kabinet se k projednání materiálu tento týden nedostal, projednat by ho měl příští týden. Mezi nejvýznamnější silniční stavby, které by měly být zahájeny do dvou let, patří D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, R 35 v úsecích Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov, R49 v úseku Hulín – Fryšták, D1 v úseku Přerov – Lipník, D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice, R7 v úseku Postoloprty – Bitozeves, obchvat Frýdku-Místku na R48, stavba R6 v úseku Nové Strašecí – Řevničov a obchvat Lubence na R6. Pokračovat bude v dalších úsecích modernizace D1 a řada staveb bude zahájena také na silnicích 1. třídy.
Správa železniční dopravní cesty plánuje do konce roku 2016 zahájit 107 staveb v celkové hodnotě více než 97 miliard korun. Investice budou směřovat především do modernizace tratí a významných železničních uzlů. Celkem 18 staveb v hodnotě šesti miliard korun zahájí do konce roku 2016 Ředitelství vodních cest.
Aktuální plán dopravní výstavby vychází z vládou schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který pro příští rok počítá s rekordní částkou přes 94 miliard korun. Cílem ministerstva dopravy je v maximální míře využít evropské prostředky z Operačního programu Doprava, jehož první programovací období příštím rokem končí. Tomu odpovídá i vysoký počet staveb, které chce MD a jeho resortní investorské organizace zahájit v příštím roce.
Majetkoprávní přípravu staveb, která je dosud největší brzdou výstavby nové silniční infrastruktury, by měla zrychlit novela zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, která nabyla účinnosti 13. září. Novela díky vyšším výkupním cenám lépe motivuje vlastníky nemovitostí k jejich prodeji, což usnadní výkup potřebných pozemků. Kromě majetkoprávní přípravy může termíny zahájení staveb ovlivnit také průběh výběrových řízení, který nemá resort dopravy pouze ve svých rukou. Otevřené a transparentní soutěže o stavební zakázky by nicméně zároveň měly přinést snížení odhadované ceny a zlevnit výstavbu dopravní infrastruktury.
Předpokladem pro plnění daných cílů v roce 2016 je také navýšení nyní navrženého výhledu rozpočtu SFDI pro tento rok.
(tj)