6. září 2015
PRAHA (6.9.) – Technologická agentura ČR (TAČR) by mohla spolupracovat s Ministerstvem dopravy na studii o budoucnosti výběru mýta na českých silnicích. Ministr dopravy Dan Ťok to konstatoval při návštěvě TAČR a domluvil se s její předsedkyní Rut Bízkovou na možné spolupráci při řešení tohoto problému. Společně označili i další oblasti z resortu dopravy, kde budou obě instituce úzce spolupracovat.
„Potřebujeme také odborné analýzy a návrhy, jak řešit dopravní systémy nebo řízení dopravy. Je opravdu velké množství věcí, na kterých můžeme spolupracovat,“ uvedl Dan Ťok. TA ČR je státem zřízená agentura, jejímž smyslem je rozdělovat peníze na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje. Ročně je to přes dvě a půl miliardy korun. Spolupráci s ministerstvem dopravy označuje za příkladnou. „Mají schválenou dopravní strategii, ze které lze odvozovat výzkumné potřeby a podporu v programech TA ČR. Znají své priority a snaží se na jejich uskutečnění získat peníze z různých zdrojů. V podmínkách České republiky stále není takováto míra připravenosti pravidlem,“ uvedla Rut Bízková.
A přitom pozice resortu dopravy při čerpání peněz ze státního rozpočtu na aplikovaný výzkum a vývoj není jednoduchý. Doprava nepatří mezi šest národních priorit orientovaného výzkumu, které před čtyřmi lety schválila vláda a pro něž je stanovena míra podpory. „Teď se to ale má změnit. Bezpečná a plynulá mobilita se má stát novou národní prioritou,“ uvedl ministr dopravy. Tím by se Česká republika měla postupně zařadit mezi vyspělé státy západní Evropy, které na výzkum v dopravě dávají ročně 7 až 9 procent z celkového množství peněz určených pro výzkum a vývoj. U nás to je zatím necelé procento. „Nemůžeme tuto oblast nadále podceňovat. To by nám totiž mohl, obrazně řečeno, velmi rychle a nenávratně ujet vlak,“ dodal.
Podle Dana Ťoka měla být studie, jak dál pokračovat ve vybírání mýtného na českých silnicích, hotová už dávno. „V rámci našeho programu Centra kompetence, který je určen na podporu výzkumu, vývoje a inovací v progresivních oborech s vysokým aplikačním potenciálem a perspektivou, je pro podporu zpracování takové studie prostor,“ uvedla Rut Bízková. Projekty v tomto programu budou finančně zajištěny i následující čtyři roky.
TAČR a Ministerstvo dopravy nyní již spolupracují, a to zejména v rámci programů Centra kompetence a Beta, který slouží především pro podporu projektů vytvořených na základě požadavků orgánů státní správy. V případě Centra kompetence jsou to například projekty řešící inteligentní mobilitu, navigační technologie, dopravní infrastrukturu nebo modernizaci a bezpečnost vozidel. „V programu BETA nám ministerstvo dopravy dosud zaslalo 75 výzkumných projektů s celkovou předpokládanou hodnotou 374 milionů korun. Z nich bylo 41 schváleno,“ upřesnila Rut Bízková. Po dnešní schůzce na TA ČR se tedy spolupráce ještě zintenzivní a prohloubí.
(tj)