19. srpna 2011
Ministerstvo dopravy minulý týden podrobilo kritice schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Varovalo, že s vyčleněnými 37 miliardami Kč státních prostředků fond v příštím roce nepokryje ani dokončení důležitých staveb, natožpak výstavbu nových. Obává se, že se „drastické snížení rozpočtu“ negativně projeví dokonce i na běžné údržbě silnic a železničních tratí. Podle ministra Pavla Dobeše by navrhovaný rozpočet také dramaticky omezil čerpání dotací z Evropské unie.
Vláda v druhé polovině července schválila výdaje pro SFDI na úrovni 37 miliard Kč. „Tento výhled představuje faktické snížení objemu zdrojů o 10 miliard oproti původnímu schválenému střednědobému rámci pro rok 2012,“ konstatovalo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Už letos se přitom příjmy fondu (včetně evropských peněz) snížily z předloňských 96,0 na 61,3 miliardy Kč.
Současně vláda rozhodla o omezení čerpání úvěru z Evropské investiční banky zhruba o polovinu na 3,74 miliardy Kč. „Toto snížení představuje téměř padesátiprocentní propad oproti potřebám plynoucím ze stavu realizace evropských projektů,“ uvedlo k tomu ministerstvo dopravy.
Za primární cíl investiční politiky resort označil zajištění čerpání evropských zdrojů, které ovšem předpokládá vyčlenění národních zdrojů na spolufinancování. „Jestliže vyčleníme národní prostředky v objemu zhruba tří miliard na spolufinancování evropských prostředků, fakticky tím dojde ke zkrácení národního rámce o 13 miliard. Toto řešení představuje pokles o 27 procent z původně slíbeného objemu prostředků, na který byly vybrány stavby k realizaci,“ komentoval úřad rozhodnutí vlády.
Probíhající stavby se zpomalí, nové odsunou
Dostupný objem finančních prostředků na příští rok podle úřadu znemožní zahájení dostavby dálnice D11 Osičky – Hradec Králové a výstavbu silnice I/56 Ostrava – Prodloužená Místecká II. Zpomalí se i další důležité akce, jako jsou výstavba I/49 v úseku Malenovice – Otrokovice, obchvat Bohumína a stavba tunelů Dobrovského v Brně. V Praze se zastaví financování výstavby Štěrboholské a Vysočanské radiály. Podle ministerstva scénář zpomalení či zastavení staveb navíc vyvolá i dodatečné vícenáklady, které všechny projekty prodraží.
„Krizový scénář letošního roku počítal s prioritní stavbou kofinancovaných projektů z Evropské unie, ale do budoucna všechny stavby z národních zdrojů budou muset být pozastaveny, stejný osud potká i některé spolufinancované stavby,“ uvedl ministr Pavel Dobeš. Podle jeho údajů se České republice nejspíše nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava na roky 2007 až 2013 vyčerpat zhruba deset miliard Kč, které tak zůstanou v rozpočtu Evropské unie.
Snížení rozpočtu povede i k zastavení nebo odsunutí příprav staveb připravovaných pro navazující program Evropské unie na léta 2014 až 2020. To se týká výstavby pražského okruhu v úseku Běchovice – D1, obchvatu Českých Budějovic a rychlostní komunikace Opatovice – Mohelnice R35. Omezí se i přípravy dostavby třetího (Plzeň – Praha – slovenská hranice) a čtvrtého železničního koridoru (Praha – České Budějovice). Česká republika by tak pravděpodobně nemusela být schopná od roku 2014 efektivně čerpat finanční prostředky z Evropské unie, varovalo ministerstvo.
Citelné bude pro občany i zrušení příspěvkových programů na výstavbu cyklistických stezek, zvyšování bezpečnosti v dopravě včetně bezpečnosti na železničních přejezdech a programů pro výstavbu protihlukových opatření, uvedl dále úřad.
Ministr navrhuje další jednání
Navržený rozpočet pro celou kapitolu dopravy je o třetinu nižší, než kolik jí slibovaly výhledy. Vedle peněz určených pro SFDI a prostředků z Evropské investiční banky získá podle schválených rozpočtových rámců pro rok 2012 z národních zdrojů 20,8 miliardy Kč. To je sice o téměř tři miliardy více než letos, ale vládní Věci veřejné na příští rok pro dopravu požadovaly nejméně o sedm miliard Kč více.
Pro rok 2013 by podle výhledu ministerstva financí měl rozpočet dopravy klesnout na asi 18 a v roce 2014 na 17 miliard Kč.
Věci veřejné chtějí ještě o dalších penězích pro dopravu s vládními partnery vyjednávat. Jiné resorty takto razantní snížení financí oproti předchozím kalkulacím nepostihlo, uvedl Pavel Dobeš. Hodlá proto požadovat, aby se na úsporách z větší části podílely i jiné resorty.
(spa)