7. srpna 2019, čtk
7.8. - Nový mýtný systém bude potřebovat nové datové úložiště za téměř 15 milionů Kč pro zpracovávaní sesbíraných informací z mýta. Stát původně počítal s využitím stávajícího zařízení, to však podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znemožnil současný správce mýta Kapsch, který neposkytl součinnost k předání datového skladu. Stát proto bude po Kapschi vymáhat škodu, uvedlo včera ŘSD. Podle Kapsche jde o snahu navýšit cenu za mýto. CzechToll naopak uvedl, že jde o snahu Kapsche sabotovat spuštění nového mýta.
ŘSD včera v tiskové zprávě uvedlo, že podle původních plánů chtěl stát využít existující datový sklad vybudovaný Kapschem a začlenit jej do nového mýtného systému. Záměr však podle silničářů zmařil současný provozovatel mýta, který neposkytl potřebnou součinnost, ač k tomu byl smluvně vázán.
"Důsledkem neposkytnutí řádné součinnosti původním dodavatelem Kapsch a průtahy s nápravou zjištěných nesrovnalostí bylo ohrožení termínu uvedení nového mýtného systému do provozu a proto bylo rozhodnuto nahradit původní datový sklad Kapsch novým technickým řešením dodavatele CzechToll a SkyToll," uvedlo ŘSD.
Podle Kapsche jde o snahu navýšit cenu původně dosaženou v soutěži za mýtný systém. Ta činila 10,75 miliardy Kč. "Nejjednodušší variantou pak je obvinit Kapsch z nedostatku součinnosti a formou dodatků, kdy další budou jistě následovat, získávat další peníze od daňových poplatníků. My jsme třeba i u soudu připraveni prokázat, že uvedená tvrzení nejsou pravdivá," řekl mluvčí podniku David Šimoník. Podle něj CzechToll od prvních společných schůzek nad součinností hledá způsob, jak využít vlastní technická řešení, ačkoliv ve své nabídce v tendru počítal s využitím některých částí ze stávajícího systému.
CzechToll ČTK sdělil, že jde o snahu Kapsche sabotovat zprovoznění nového mýta. "Současný provozovatel systematicky mate veřejnost a nyní vytváří dojem, že budování nového datového skladu je rozmarem státu nebo vinou dodavatele systému," uvedl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Upozornil, že informace kolem mýta, včetně dodatků ke smlouvám, jsou plně zveřejňovány.
Podle ŘSD Kapsch předal státu neúplnou technickou dokumentaci s chybami a nekompletní a neaktuální komponenty k softwaru zařízení. Problematický měl být i způsob předání dokumentů ze strany Kapsche, který měl materiál předat na nosičích bez nástroje potřebného k jejich dekódování, obnově a importu do nového prostředí. Rakouská firma podle silničářů ani nereagovala na výzvy k řešení problémů.
ŘSD kvůli tomu včera s budoucím provozovatelem mýta konsorciem CzechToll/SkyToll uzavřelo dodatek k mýtné smlouvě, který zajistí dodávku a provoz nového technického řešení pro analýzu a zpracování dat z mýtného systému.
Přípravy nového satelitního mýtného systému provází spory mezi stávajícím provozovatelem a státem. Kapsch se kvůli podmínkám a průběhu mýtného tendru obrátil k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jeho námitky pro tendru zamítl, Kapsch proti tomu ovšem podal žaloby ke krajskému soudu v Brně. Soud v květnu a v červenci rozhodl, že ÚOHS musí znovu prošetřit námitky Kapsche proti mýtné soutěži a také smlouvu mezi státem a vítězem tendru.
(čtk)
Foto: LAN