20. srpna 2019, Martina Vampulová
20.8. - Na ojedinělý projekt úpravy geometrické polohy koleje, který začne zítra na rekordně dlouhém úseku 58 kilometrů trati z Prahy - Hostivaře do Votic, nasadí společnost Swietelsky Rail CZ nejvýkonnější kolejovou mechanizaci v Evropě. Důvod je zřejmý - na zakázku za 69,4 milionu Kč má pouze 26 dnů, do 15. září. Půjde o šest nejmodernějších strojů, tři podbíječky a tři štěrkové pluhy, od mateřského koncernu Swietelsky Baugesellschaft. V této sestavě budou v Česku pracovat vůbec poprvé. Informoval o tom mluvčí Swietelsky Rail CZ Zdeněk Zuntych.
„Pracovat budeme hlavně při nočních výlukách, abychom co nejméně omezili provoz na této velmi vytížené trati. A protože jde o mimořádně dlouhý úsek, sázíme na špičkové technologie, které umí výlukové časy zkrátit o 30 až 40 procent proti běžně dostupným strojním linkám na českém trhu,“ řekl Pavel Pechač, jednatel Swietelsky Rail CZ. Aby se práce ještě zrychlily, firma využije obě výhybkové podbíječky současně. „Ani to u nás není obvyklé. Společně v akci budou od 25. do 30. srpna ve stanicích Uhříněves, Říčany, Stránčice a Čerčany,“ dodal.
Swietelsky Rail CZ využije dvě výhybkové podbíječky s označením 09 - 32/4S Dynamic spolu se dvěma štěrkovými pluhy BDS 2000. A také strojní linku, která obsahuje traťovou podbíječku Stopfexpress 09 - 4x Dynamic s dalším pluhem BDS 2000-4. „Jde o unikátní a nejvýkonnější strojní linku pro směrovou a výškovou úpravu koleje včetně dynamické stabilizace,“ upřesnil Pavel Pechač.
Pro představu - Stopfexpress 09 - 4X Dynamic je první kontinuální čtyřpražcová podbíječka na světě s integrovaným dynamickým stabilizátorem. Má výkon až 2000 metrů za hodinu. V případě potřeby lze nastavit čtyř-, dvou- nebo jednopražcové podbíjení. Při práci ji doplní stejně výkonný stroj BDS 2000-4 (ballast distribution system) na úpravu štěrkového lože. V Česku se objevuje jen zřídka, neboť ji její vlastník Swietelsky Baugesellschaft využívá na kolejových stavbách po celé Evropě.
Swietelsky Rail CZ upraví na dvojkolejné trati celkem 116 kilometrů kolejí a staniční kolej číslo 0, 1 a 2. Úsek je součástí 4. tranzitního koridoru Děčín - Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště. Práce jsou naplánovány výhradně do 22 nočních směn, zahrnují i 99 výhybek a použito při nich bude 13 tisíc m3 nového štěrku.
(mna)