​Obchvat Českých Budějovic bude zprovozněn až v roce 2023

​Obchvat Českých Budějovic bude zprovozněn až v roce 2023

3.4. - Obchvat Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, zprovozní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roce 2023. Původní plán byl léto 2022. Příčinou jsou problémy s materiály u přeložek sítí i hydrogeologické podmínky. Kvůli dopadům koronaviru chybí na úseku Hodějovice - Třebonín, který staví hlavně slovenská firma Doprastav, kolem 40 pracovníků. ŘSD požádalo ministerstvo dopravy, aby silničářům povolilo výjimku, díky níž by zahraniční dělníci mohli přijet do ČR, aniž by museli do karantény. Uvedl to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

"V harmonogramu jsme vždycky měli dokončení stavby (obchvatu) rok 2023, ale doufali jsme a měli jsme stavby nastavené tak, že budeme zprovozňovat 2022. Z technických důvodů, ne z koronavirových, jako jsou problém s materiálem u přeložky sítí, hydrogeologické podmínky a další, už teď otevřeně přiznáváme, že zprovoznění v roce 2022 neklapne," řekl Jan Rýdl.

Na stavbě obchvatu Českých Budějovic jsou hotové práce za 1,24 miliardy Kč. Největším problémem je teď rozmanité geologické podloží. Obchvat začali silničáři stavět na jaře 2019. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.

Problémy kvůli omezením daným koronavirem jsou v úseku Hodějovice - Třebonín, kde staví slovenský Doprastav. "Chybí tam kolem čtyř desítek lidí, nejen dělníci, ale i techničtí pracovníci. Není to pro stavbu úplně likvidační, ale není to optimum. Požádali jsme ministerstvo dopravy o pomoc se zařízením výjimky, která by firmě umožňovala importovat pracovníky ze zahraničí, aniž by museli do karantény. To by nám pomohlo," řekl Jan Rýdl.

Firmy, které navzdory nynějším problémům staví, chce ŘSD finančně motivovat. Dostávaly by bonusy. "Jestliže zhotovitel na stavbě i přes tuto situaci, která je velmi problematická, staví dál, připravujeme finanční motivační nástroj, který má filozofii: pokud stavíte i v této situaci, tak my vám dáme bonus," řekl mluvčí.

Problémem u všech dálničních staveb v ČR je nyní to, že jsou zastavené správní lhůty. Úřady tak podle silničářů nevydávají územní rozhodnutí ani stavební povolení.

V provozu je teď 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše měla být hotová do roku 2028.

(čtk)

Foto: LAN

spinner