​Opravené nádraží v Českých Budějovicích otevře Správa železnic začátkem února

​Opravené nádraží v Českých Budějovicích otevře Správa železnic začátkem února

5.1. - Hlavní část oprav budovy vlakového nádraží v Českých Budějovicích bude hotová na konci ledna. Správa železnic (SŽ) otevře opravené prostory 2. února, řekla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. SŽ také dál připravuje podchod pod nádražím, který povede do Suchého Vrbného, chce ho začít stavět kolem roku 2026. Náklady na opravu nádraží, jež začala v létě 2020, budou téměř 900 milionů Kč, řekl již dříve ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Je to první kompletní oprava budovy, jejíž historie sahá do roku 1868.

"Hlavní část prací skončí na konci ledna, hned na začátku února plánujeme slavnostní otevření. Opravené prostory otevřeme 2. února ráno," uvedla mluvčí Správy železnic. Do dubna potrvají dokončovací práce, ale už ne v místech, kde se budou pohybovat cestující.

Oprava historické budovy vlakového nádraží začala v červnu 2020, opravuje ji sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers. Náklady budou 894 milionů korun. Původně uváděná cena byla 689 milionů, podle SŽ jsou dražší práce kvůli řešení statických poruch a tomu, že firmy musely dělat úpravy, jež žádali památkáři. Historie budovy sahá do roku 1868. Stavbaři museli zachovat její původní vzhled.

Správa železnic chystá také podchod pod nádražím, jenž vyústí v Dobrovodské ulici ve čtvrti Suché Vrbné. SŽ teď čeká, až projekt schválí centrální komise ministerstva dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury. Stavba by měla začít v roce 2026. U výstupu z podchodu bude i parkovací dům pro zhruba 400 aut. Bude fungovat v režimu P+R. Stavět se začne poté, co bude hotový podchod.

Další stavbou, která v příštích letech vznikne, bude podjezd pod nádražím. Jihočeský kraj ho chce začít budovat v roce 2026. Starší odhad nákladů je přibližně 2,5 miliardy korun, tunel by mohl sloužit dopravě od roku 2028.

Nádraží v Českých Budějovicích, jehož budova je památkově chráněná, patří k vytíženým. Procházejí jím i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo jedou sjíždět Vltavu. Díky modernizaci čtvrtého koridoru se zkracuje doba cesty do Prahy. Expresy teď zvládnou zhruba 150 kilometrů dlouhou trasu za hodinu a 40 minut, v budoucnu by to mělo být 90 minut.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner