​Podepsána smlouva na výstavbu části D4 formou projektu PPP

​Podepsána smlouva na výstavbu části D4 formou projektu PPP

Podpisem koncesionářské smlouvy ministr dopravy Karel Havlíček potvrdil, že dostavbu 32 kilometrů a následný 25letý provoz dálnice D4 bude mít na starosti konsorcium DIVia. Začíná tak pilotní PPP projekt, který je alternativním způsobem, jak zajistit výstavbu a dlouhodobý provoz dopravní infrastruktury, včetně jejího financování.

Celková délka smluvního vztahu je fixně stanovena na 28 let, z toho je dle nabídky vybraného dodavatele 44 měsíců (3 roky a 8 měsíců) projektová a stavební fáze a 292 měsíců (24 let a 4 měsíce) fáze provozování a údržby.

„Nově vzniklá i modernizovaná dálnice bude po celou dobu smluvního vztahu, i po jeho ukončení, ve vlastnictví státu,“ uvedl Karel Havlíček a dodal: „Právo a povinnost provozovat, udržovat a brát užitky v podobě Platby za dostupnost bude na koncesionáři. Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu.“

Platba za dostupnost je rozdělená poměrně na jednotlivé úseky podle jejich délky a výše proinvestovaných nákladů, přičemž platba za dostupnost ve vztahu ke stávajícím úsekům bude vyplácena až po uvedení prvního nového úseku dálnice D4 do provozu. Předpokládá se, že první měsíční platba za dostupnost bude hrazena od 11/2024; podle úvodního harmonogramu by mělo dojít ke zprovoznění všech nových úseků najednou k 31. října roku 2024.

Platby budou vázány i na kvalitu provedení stavby

Jak ale upozornil Karel Havlíček, výše platby za dostupnost je vázána na dodržování dohodnutých kritérií kvality a dostupnosti jednotlivých úseků dálnice. V případě nekvality nebo nedostupnosti jízdních pruhů budou aplikovány smluvně definované srážky. „Teoreticky tedy budou platby za dostupnost moci být při nulové dostupnosti sníženy až na nulu. Pravidelný systém kontroly kvality a dostupnosti budou dělat zaměstnanci Státního fondu dopravní infrastruktury a Ministerstva dopravy,“ dodal ministr.

Před plnohodnotnou účinností koncesionářské smlouvy bude ještě nutné splnit všechny odkládací podmínky, které koncesionářská smlouva obsahuje. Nejdůležitější podmínkou je dosažení tzv. finančního uzavření, tedy uzavření všech smluv o financování, a to za předem jasně fixovaných marží, které byly součástí konečné nabídky. Za účelem garance úspěšnosti dosažení finančního uzavření předložil koncesionář při podpisu smlouvy finanční garance ve výši 75 milionů Kč. Ze strany koncesionáře jsou činěny všechny kroky k finančnímu uzavření k datu 17. 3. 2021.

Podpisu předcházel souhlas sněmovny

Uzavření koncesionářské smlouvy k dostavbě 32 kilometrů a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem odsouhlasila minulý týden Poslanecká sněmovna. Vyslovila tak souhlas s finančními závazky státu plynoucími z návrhu koncesionářské smlouvy na projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje – Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka – Háje a Mirotice – Krašovice. Plnění je v nominální výši 18 761 377 912Kč a 446 191 297 EUR.

Stát začne dálnici splácet až po dokončení a po 25 letech ji převezmeme ve stavu, který můžeme označit jako nový. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě údržby. Navíc prokazatelně přenáší rizika výstavby a dlouhodobého provozu i obnovy na externího (soukromého) partnera; ten také vstupuje i do přípravy stavby a zlepšuje jízdu i na 16km stávající dálnice (dovybavení a obnova). Stejně tak je v projektu PPP navíc oboustranná velká odpočívka Krsice, Středisko Správy a údržby dálnice v Letech u Písku, vyspělejší dálniční technologie ve srovnání s projekty ŘSD a další projekty.

PPP projekty jsou jednou z možností, jak zajistit plynulé pokračování a financování výstavby. Úspěšná realizace PPP projektu na dálnici D4 bude podle ministerstva dopravy mezníkem v dalším využívání modelu PPP pro výstavbu infrastruktury.

(lan)

https://pppd4.cz/cs

Foto: MD

spinner