8. února 2017, čtk
Na sedmi z 12 úseků, na nichž se bude zahajovat výstavba dálnice, mohou hrozit podobné problémy jako na D8. V České televizi to před dvěma týdny uvedl ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR Josef Stemberk. Některé úseky dálnice D8 se dlouhodobě potýkají s nestabilním podložím. V roce 2013 se tam sesula půda, loni v říjnu nestabilita u prackovické estakády donutila stavbaře rozebrat podpěry mostu části dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.
Josef Stemberk v pořadu Otázky Václava Moravce uvedl, že jako problematické vidí především úseky na severní Moravě a dálnici na Karlovy Vary u Lubence. Generální ředitel Ředitelství sinic a dálnic Jan Kroupa uvedl, že pro úseky jsou řádně zpracované expertizy.
„Když jsme si prošli to, co bylo zveřejněno, kde se bude zahajovat výstavba, tak z těch 12 úseků jsme zjistili, že sedm bude procházet územím, kde hrozí nebo potenciálně může hrozit takové nebezpečí,“ uvedl Josef Stemberk. Proto doporučil přezkoumat, zda vypracované průzkumy a projekty opravdu reflektují to, jakými územími budou procházet. „Neříkám, že je to špatně. Asi by to ale za to stálo,“ dodal.
Jan Kroupa uvedl, že průzkumy a projekty vypracovaly specializované firmy. Podle něj je navíc každá stavba do jisté míry riziková. „Jednak jednotlivými expertizami to prošlo. A jestli pan docent vidí problém, tak já nemám problém to ukázat a věřím, že se potvrdí, že ta projektová dokumentace je zpracována tak, jak má být,“ uvedl.
(čtk)