6. prosince 2018, čtk
6.12. - Práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8 v Českém středohoří dnes končí. Dělníci zhruba měsíc pumpovali přes vrty do stavby v úseku tzv. prackovické estakády pryskyřici. Vysokotlaká injektáž byla posledním z plánovaných kotvících prvků na úseku D8, po kterém se řidiči projeli poprvé před dvěma lety.
Injektáž rychletuhnoucí hmoty začala 1. listopadu. „V tuto chvíli považujeme všechna dodatečná kotvicí opatření za dokončená,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Dnes je v plánu poslední ze čtyřiceti vrtů, práce stály 25 milionů Kč.
Problematický svah sledují odborníci on-line. „Zatím se to chová velmi slušně. O dalším postupu se budeme radit s odborníky zase v březnu,“ uvedl Jan Rýdl.
Dodatečné zajišťovací práce na D8 začaly ihned po zprovoznění posledního úseku, a trvaly tak bezmála dva roky. Celá stavba 92 kilometrů dlouhé dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala více než 32 let. Sesuv zavalil v červnu 2013 rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a poškodil nedalekou železniční trať. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.
Dálnice je postavena podle ŘSD na zhruba stoletou technickou životnost. Sledována bude neustále, a to vzhledem ke složitému geologickému prostředí, přes které vede. Všechna dodatečná zajišťovací opatření stála přes 200 milionů Kč, jde například o podzemní kamennou zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, kotvení opěrné zdi a umístění 120 vzájemně provázaných pilotů.
(čtk)