​Rekonstrukce dálnice D1 stála 24 miliard korun, oproti plánům o dvě miliardy méně

​Rekonstrukce dálnice D1 stála 24 miliard korun, oproti plánům o dvě miliardy méně

15.9. - Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 stála 24 miliard korun. Oproti původně předpokládaným nákladům je to zhruba o dvě miliardy méně, řekl včera při bilancování projektu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Dokončení projektu bylo původně plánováno na rok 2018, termín se však dvakrát posouval. Rekonstrukce by měla skončit zhruba za tři týdny.

"Nejenže se dařilo velmi efektivně organizovat výběrová řízení na zhotovitele, ale i velmi pečlivě se hlídalo potenciální navyšování nákladů v průběhu realizace jednotlivých úseků," podotkl Mátl na včerejší odborné diskusi pořádané Středoevropským institutem pro rozvoj dopravy a Hospodářskou komorou ČR. V minulém týdnu však silničáři oznámili, že kvůli špatnému betonu bude muset být znovu opraven úsek mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Oprava potrvá od 17. září asi dva týdny.

Kompletní rekonstrukce D1 se proti původním předpokladům prodlužovala. O rekonstrukci dálnice bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení však byl nakonec dvakrát posunut. Podle Mátla byly problémy například s některými technickými problémy, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků a další.

Stát je kvůli prodlužování rekonstrukce dlouhodobě terčem kritiky. Části veřejnosti navíc vadí to, že se dálnice po celé délce nerozšířila na tříproudovou pro každý směr. Ministr dopravy Karel Havlíček k tomu řekl, že šlo naopak o dobré rozhodnutí jeho předchůdců, protože rozšířením by se celá rekonstrukce kvůli výkupům pozemků a další přípravy dále neúměrně prodlužovala. Zároveň podle něj bylo správné rozhodnutí zintenzivnění oprav na více úsecích naráz, což projekt naopak urychlilo.

ŘSD kvůli rekonstrukci D1 vypsalo celkem 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD opravy úseku následně znovu soutěžilo, rekonstrukci pak dokončila společnost Skanska.

Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace i nejpomalejší. Zrekonstruována byla část dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna.

(čtk)

Foto: ŘSD

spinner