28. ledna 2021, čtk
28.1. - S kolaudací úseku dálnice D8 přes České středohoří počítá stát v příštích dvou letech. Všechny sanační a stabilizační práce skončily, zbývají drobné úpravy. Uvedla to Martina Vavrochová z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Motoristům se otevřel poslední dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 v polovině prosince 2016 v takzvaném předčasném užívání. Kvůli nestabilnímu podloží byl u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Nestabilní okolí estakády se poté zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. "Náklady na provedení sanačních a stabilizačních opatření v oblasti Prackovické estakády byly 666 milionů Kč včetně DPH," uvedla Martina Vavrochová.
Stavba se neustále sleduje. "Aktuálně nejsou registrované změny vybočující ze standardního chování horninového masivu dané geologické skladby a stavebních konstrukcí na lokalitě," uvedla mluvčí. Zbývá dokončit úpravy oplocení, doplnit zeleň, provést protihlukové úpravy na mostě Vchynice.
Nejvyšší správní soud nařídil opakování procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Stanovisko ministerstvo životního prostředí vydalo loni v květnu, obsahuje deset podmínek pro provoz stavby. "Nyní jsme tedy ve fázi, kdy máme k dispozici veškeré podklady a informace k tomu, abychom stavbu dokončili nejen po stránce technické, ale i legislativní," uvedla Martina Vavrochová. ŘSD prosazuje kolaudaci stavby jako celku.
Od zprovoznění celé dálnice si policie slibovala snížení počtu dopravních nehod v regionu. Tragické následky měly kolize na obou trasách, které spojovaly nedokončenou dálnici.
Ze statistik dopravní nehodovosti na trase dálnice od Velemína po Řehlovice vyplývá, že v předmětném úseku se stala za dobu provozu jedna tragická nehoda. V roce 2018 do odstaveného vozidla na krajnici plného lidí narazila v plné rychlosti řidička, čtyři lidé byli těžce zraněni, jeden člověk zemřel. V tunelech Prackovice a Radejčín se doposud nestala žádná dopravní nehoda s úmrtím nebo těžkým zraněním.
(čtk)
Foto: LAN