9. května 2021, čtk
9.5. - Správa a údržba silnic Pardubického kraje připravuje nejnákladnější silniční stavbu své historie. Přeložka silnice II/312 bude sloužit jako přivaděč na dálnici D35 od Chocně a odvede část dopravy z Vysokého Mýta. Náklady se odhadují na téměř 1,9 miliardy korun.
Silničáři zveřejnili přepracovanou dokumentaci pro posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), která vychází ze zpracované studie proveditelnosti. Ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec věří, že by souhlasné stanovisko mohlo být vydáno na přelomu května a června.
"V zásadě jsme zdolali všechny body překážkové dráhy. Vypořádali jsme 27 technických připomínek, Krajské hygienické stanici jsme doložili podklady, které se týkaly ochrany před hlukem a zdraví občanů," řekl ČTK Němec.
Přeložka silnice v délce zhruba 13 kilometrů povede zcela novou trasou, jen zčásti využije modernizovaný úsek silnice II/357 mezi Vysokým Mýtem a Chocní dlouhý 1,36 kilometru. Bude vycházet ze současné silnice II/312 u obce Hemže, obejde ze severu Choceň a Vysoké Mýto a na D35 se napojí na mimoúrovňové křižovatce Vysoké Mýto - západ. V 2,5 kilometru dlouhém úseku západně od Chocně se připravuje vedení trasy ve dvou variantách. Jedna vede blíže městu podél železnice seříznutým kopcem, pro druhou vzdálenější by se v kopci musel vyhloubit zářez.
Kvůli napojení nové silnice na D35 bude nutné vybudovat na současné I/35 kruhovou křižovatku. Z ní povede nájezd na dálnici. Křižovatku i nájezd by mělo postavit Ředitelství silnic a dálnic současně s úsekem dálnice Vysoké Mýto.- Džbánov. Silnice bude muset několikrát překonat železniční trať včetně hlavního koridoru.
Přeložka povede po mnoha pozemcích různých vlastníků, jejich přesný výčet určí technická studie. Protože trasa je zanesena v zásadách územního rozvoje Pardubického kraje, bude možné pozemky v nejhorším případě vyvlastnit, což by přípravu stavby zdrželo.
Na výstavbu přivaděčů a modernizaci silničního napojení na budoucí dálnici D35 stát v memorandu Pardubickému kraji přislíbil 2,7 miliardy korun. Na přeložku silnice II/312 bylo z toho určeno 1,2 miliardy korun, náklady se však proti předpokladům výrazně zvýšily. Podle Němce chce hejtmanství se státem znovu jednat o navýšení financí, na výstavbě mimoúrovňových přejezdů přes železniční trať by se moha podílet Správa železnic. V příštích letech by rovněž mohly klesnout ceny stavebních prací.
(čtk)
Mapa: ŘSD